ČPP – LEFT
ČPP – RIGHT
ČPP – TOP

Nechte Woodse být, ty případy už tu byly

19.04.2013 | Josef Káninský | publikováno v rubrice V zahraničí
A A A

Případ chybného dropu Tigera Woodse usvědčil pořadatele Masters z dalšího pochybného lpění na tradicích. Navzdory neklesajícímu rozpočtu a při přítomnosti velké skupiny rozhodčích z celého světa se největší turnaj sezony brání zavést praxi, že s každým flightem postupuje po hřišti jeden sudí, jak je to na zbylých třech majorech obvyklé.

“Pečujeme o všechno, co se týká turnaje,” citovala agentura AP na dané téma ředitele soutěžní komise Freda Ridleyho. “To znamená také všeho kolem soutěže. Tuto situaci projednáme. Položíme si otázku, co v budoucnu udělat. Zda neexistují jiná řešení, která bychom mohli zavést. Jednáme o tom každý rok a snažíme se turnaj vylepšovat,” doplnil.

Sám připustil, že rozhodnutí není v jeho kompetenci a příště musí otázka mířit na ředitele klubu Augusta National Billyho Paynea.

Prosté nařízení, že každá skupina hráčů bude mít dohližitele, není samospasitelné. Svědčí o tom třeba případ Leeho Janzena z US Open 2001. Američan se tehdy vydal k páteční ranní dohrávce prvního kola a nedovoleně setřel rosu z trávy kolem svého míče. Jenže rozhodčí, který měl jít s ním, byl v tu dobu ještě někde v budově a na porušení pravidel se přišlo až poté, co Janzen ten den dohrál i druhé kolo. Proto byl stejně jako Woods potrestán jen dvěma ranami navíc, nikoli diskvalifikací, jak by žádal podpis chybně vyplněné skórkarty.

Webové stránky časopisu Golf Digest našly precedens i v dějinách Masters. Zašly až do roku 1960, kdy Dow Finsterwald ve druhém kole zjistil, že nesmí trénovat úder putterem. Jenže den předtím tak učinil. Ani tehdy nebyl vyloučen, opět mu soutěžní výbor ke skóre přičetl dvě rány. Vítěz PGA Championship z roku 1958 Finsterwald působil v letošním ročníku turnaje jako rozhodčí na první jamce.

Woods chyboval tím, že spustil míč zřetelně dál od místa, než měl, na jamce číslo 15. Ovšem hlasy označující ho málem za podvodníka, nebo aspoň nečestně si počínajícího golfistu, ve světle popsaných verdiktů ztrácejí na síle. Zdá se, že když takto rozhodly tři různé soutěžní výbory nezávisle na sobě, není důvod světovou jedničku ostrakizovat.

Udělal to například David Duval, podle nějž Woods dropoval tak, aby získal výhodu. Naproti tomu nejsledovanější hráč startovního pole získal masivní podporu, kterou shrnul například neúspěšný obhájce titulu Bubba Watson: “Myslel si, že jedná správně, nechtěl nikoho podvést.”

Což ovšem svědčí o překvapivé neznalosti pravidel ze strany Woodse. V tomto ohledu ovšem není sám. Když byl předtím penalizován trestnou ranou za pomalou hru čtrnáctiletý Číňan Kuan Tchien-lang, jeho spoluhráč ve flightu Ben Crenshaw nesprávně uvedl časový limit, který mají hráči na úder. Ostatně, existuje několik výjimek, kdy se ke čtyřiceti sekundám přidává ještě dalších dvacet (má je například hráč, který hraje jako první z odpaliště každé jamky, a podobně).

To všechno by teoreticky rozhodčí, který doprovází konkrétní flight, měl sledovat a řídit. Masters Tournament má oproti jiným turnajům menší startovní pole a flightů není tolik, ať už se chodí po trojicích, nebo po cutu o víkendu ve dvojicích, nebylo by tedy problémem takové opatření zavést. Ale jak vidno, lidský faktor je lidský faktor.

Počet přečtení: 2 085
Komentáře
  • Tomas napsal:

    RE Peto…uz nevim, kde to bylo, ale nekde jsem zaznamenal, ze to s nim resili uz v patek pred podepsanim karty. Snad pri prenosu ceske televize, nevim…ja osobne jsem byl rad, ze nevyhral, protoze ta pachut by tam stale byla.

  • Peto napsal:

    Re Tomas.
    Pred tym ako podpisal skorkartu s nim rozhodcovia nehovorili. Oni to na zaklade telefonatu preskumavali iba na videu a usudili, ze tam nie je problem a Tigera ani nekontaktovali. Prave ked az videli interview, tak ho predvolali a dali mu dve trestne rany. To je prave aj ten paradox. Keby neporusil pravidla, tak preco dostal dve trestne rany? Vsak aj ti rozhodcovia uznali pochybenie. Ked vsak vedome dropoval “nie najblizsie k povodnemu miestu”, tak mal byt diskvalifikovany za zlu skorkartu. Ako ako hovorite v Cechach “pres tohle nejede vlak”.
    Apropo, ja som celkom fanusik Woodsa, takze nejde o ziadnu zaujatost. A nemyslim, ze mal odstupit. Len tych rozhodcov by mali potrestat…

  • Tomas napsal:

    RE Peto: Proc by mělo platit to, co řekl a ne to, jak se to stalo? To přeci nedává smysl. Tím, co řekl, maximálně potvrdil, že pravidla nezná. Mám pocit, že s pravidly měl problém už v Abu Dhabí:-) a k té diskvalifikaci…když mi jednou rozhodčí řekne, že jsem pravidla neporušil, podepíšu score card a druhý den mi řekne, že jsem pravidla porušil, tak už mě přeci nemůže diskvalifikovat za podepsání špatné score card. To by nebylo příliš “džentlmenské”. Navíc z článku je jasné, že pravidla nebyla ohnuta pro Woodse, historie takové případy už zná;-)

  • Peto napsal:

    RE mrx8
    Ano, je mozne, ze bol velmi blizko povodneho miesta a nie 2 metre ako si myslel. Avsak v tomto je rozhodujuce, co povedal. Je jasne, ze nikdy sa nedropne na milimeter presne do povodneho miesta. Tak ako nikdy clovek nedropne presne napriklad na priamku jamka presny priesecnik ako mu to islo do vody. Preto ak clovek vedome dropuje kusok dolava alebo trosku dozadu, tak porusuje pravidla. Paradoxne naopak je uplne OK urobit drop 30-40cm vedla geometricky spravneho miesta, ak som presvedceny (aj ked nespravne), ze to miesto/linia je spravne. Toto sa de facto najma pri tej linii deje prakticky vzdy – je to len odhad. Je to vzdy zalozene na spravnom urceni prislusneho pravidla a najlepsej snahy. Evidentne Woods nespravne urcil pravidlo ako moze dropovat.

    Ak by bolo mozne odovodnit to sporne rozhodnutie tym, co pisete, tak to tak urcite urobia.

  • mrx8 napsal:

    necetl jsem vsechno kolem teto kauzy ale podle tohoto rozboru tiger naopak dropnul zretelne na stejne misto odkud hral predeslou ranu

    http://www.augusta.com/masters/story/blog/woods-receives-2-shot-penalty-stays-tournament

    takze problem nebyl ze porusil pravidla ale v tom, co rekl v televiznim rozhovoru. takze v tomto pripade se tiger v podstate priznal ze porusil pravidla, ktere ve skutecnosti neporusil.

  • Peto napsal:

    To ale neznamena, ze Woodsa nemali diskvalifikovat. V golfe ma kazdy povinnost si strazit pravidla sam a rozhodcovia su iba na konzultacie. Co neuvidi rozhodca, to nie je trestna rana?

    Prakticky vsetci golfovi zurnalisti v USA sa vyjadrili za diskvalifikaciu. Tiger uplne trivialne porusil pravidla, mal o tomto poruseni vsetky informacie (keby si to uvedomil) a podpisal nespravnu skorkartu. Diskvalifikacia.
    Ja nevinim Tigera. Uplne verim, ze to neurobil umyselne a ze v tom strese si chybu neuvedomil.
    Vinim vsak alibistickych rozhodcov. To ako teraz akykolvek hrac, ktory porusi pravidla (len to neurobi umyselne) nedostane diskvalifikaciu za podpisanie nespravnej skorkarty? To odteraz tam bude musiet byt umysel? To znamena, ze bude vyhodne nepoznat ani pravidla, nezapocitavat si trestne rany, ziskavat neopravnenu vyhodu (nevedomky, samozrejme) a ked mi na to pridu, tak v najhorsom mi prirataju trestne rany?
    To hadam nie! Toto rozhodnutie nemoze byt precedens! Som si isty, ze v R&A su z rozhodnutia zhrozeni.

  • Zapoj se do diskuze

    Jméno:
    E-mail:
    Váš příspěvek:

    TOPlist
    Mediaboard Square 300 Skanska
    Square 300 Šípková 25. 9. – 8. 10. 2017