obarvení leva cast 4. 4. 2018
obarveni prava cast 4. 4. 2018
obarveni top 4. 4. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Ukázání směru hry na greenu

A A A

Dobrý den pane Michaeli, Pravidlovou poradnu čtu velmi rád a moc děkuji za rady zde poskytované. Už mnohokrát mi pomohly ve hře i v debatách nad kávou na devatenácté jamce :-) Dovoluji si Vás požádat o rozbor situace, která se mně osobně stala na posledním turnaji. Dopředu se omlouvám, jestliže popis situace nebo dotazy budou zmatené. V případě potřeby doplním, co bude nutné. Na třetí jamce turnaje jsme dohráli na green a leželi jsme s dalším hráčem v podobné pozici. On byl dál od jamky a puttoval první. Stoupl jsem si pod green, z pohledu putujícího hráče po jeho pravém boku mírně před ním, dost daleko, abych ho při puttu nerušil. Pokusil jsem se situaci načrtnout – pohled shora http://www.rozumimepr.cz/rotter/temp/pravidlova_poradna_2.gif Vyčkal jsem, až odehraje svojí ránu a snažil se vypozorovat jak mu míček pojede k jamce, protože mě čekala podobná rána. Když jsem se chystal na svůj putt sdělil mi další hráč ve flightu, že mi uděluje dvě trestné rány za hrubé porušení golfových pravidel, konkrétně přijetí cizí pomoci. Pravidlo 8-2 odstavec b) Ukázání směru hry na jamkovišti. Následně chtěl dotyčný přidělit dvě trestné rány i puttujícímu hráči za to, že mi směr hry ukázal. Dost mě to rozhodilo a pochopitelně jsem svůj metrový putt zkazil a potřeboval další ránu na dohrání. K dovršení zmatku, při pohledu na můj nevěřící výraz, trestající hráč prohlásil, že žádné trestné neuděluje, že to byla legrace. Nicméně celou další jamku obcházel ostatní hráče a dost nahlas jim vyprávěl, že jsem hrubě porušil pravidla a měl bych tedy být potrestán. Nejsem bohužel profesionál a nedokážu se oprostit od takových vlivů a další tři jamky jsem škrtal, protože se mi klepaly ruce a nebyl schopen zahrát ránu. Golf miluji a věnuji mu většinu svých myšlenek, volného času i peněz a je to moje největší záliba. I když mám vysoký handicap (HCP přes 22) a moje hra není vždy jako z učebnic, užívám si každou jamku. Když je ale nálada ve flightu taková, jako nastala po této situaci, pak mám zkažený celý den a uvažuji o přechodu třeba na šachy :-) Nyní prosím dotazy: 1) Dopustil jsem se porušení pravidel pozorováním směru hry předchozího hráče? Náleží mi po právu trest dvou ran? Osobně si myslím, že ne. Domnívám se, že pravidlo 8-2b hovoří o něčem jiném a vykládám si v tomto smyslu i rozhodnutí rozhodčích 8-1/10 „není trestné zjišťovat fakta a skutečnosti pozorováním“. 2) Dopustil jsem se přestupku proti etiketě tím, kde jsem stál (za míčem druhého hráče)? V případě, že ano je to natolik závažné porušení etikety, že bych měl být diskvalifikován? Jaká je ideální pozice pro čekání na putt na malém greenu v kopci? 3) Dopustil se porušení pravidel puttující hráč tím, že mi umožnil sledovat dráhu jeho puttu? Náleží jemu po právu trest dvou ran? Osobně si opět myslím, že ne. Nedokážu si představit, že bych byl zodpovědný za všechny hráče kolem a zaháněl je z greenu, když se snažím soustředit na svůj putt, ale zase: mohu se mýlit. 4) Dopustil se porušení pravidel trestající hráč tím, že nejprve trest udělil a pak jej zrušil? Byl-li skutečně přesvědčen o tom, že jsme pravidla porušili měl trvat na zapsání dvou výsledků do skórkarty s tím, že se situace vyřeší s rozhodčím turnaje po odehrání všech jamek? Omlouvám se ještě jednou za délku dotazu. Zatím jsem nikdy podobnou situaci neřešil, nálada ve flightech u nás bývá v drtivé většině turnajů skvělá, korektní a přátelská.

Odpověď na dotaz


Dobrý večer.

Začnu vyjímečně odzadu: v posledním odstavci je potřeba dbát na slovo korektní v tom slova smyslu, aby to vždy bylo fajn ale ještě pořád o golfu. A to zase věřím, že je...

ad 1) ne, nedopustil... Situace se spíš než Pravidla 8-2 týká Pravidla 14-2. Pomoc. Nicméně nejde o porušení techto Pravidel, už proto, že se obě týkají caddies, partnerů nebo nosiče partnera.
ad 2) tady už o prohřešku mluvit můžeme. Stát bychom neměli ve směru přímo za míčem nebo za jamkou, když se některý z hráčů chystá odehrát. Na DQ by to bylo tehdy, kdyby Vás hráč požádal, abyste ustoupil a Vy byste odmítl vyhovět...
ad 3) ne, nedopustil...
ad 4) pokud byl Váš spoluhráč přesvědčen, že byste měli být potrestáni (a nebyl to zároveň rozhodčí tohoto turnaje), pak je ideální postup nepodepisovat score kartu a vyhledat rozhodčího nebo člena(y) Soutěžního výbrou a vyjasnit si situaci. teprve po rozhodnutí podepsat kartu a odevzdat. Dokud není podepsáno pak je možné se bavit o trestech a přepisovat čísla do alelujá... :) Pokud by dotyčný byl zároveň rozhodčím daného turnaje, pak by jeho první uložení trestu platilo bez ohledu na to, jestli to bylo oprávněné či nikoliv...

Tak hodně prima kol a příště radši za nikým nestůjte...




Citovaná pravidla

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
18.7.CarnoustieThe Open Championship
19.7.NicholasviBarbasol Championship
19.7.Kunětická MMČR juniorů
19.7.Carnoustie147th Open Championship
19.7.Zell am SeZell am See - Kaprun Ope
20.7.Le VaudreuLe Vaudreuil Golf Challe
TOPlist
Square 300 Olomouc 9. 4. 2018