obarvení leva cast 4. 4. 2018
obarveni prava cast 4. 4. 2018
obarveni top 4. 4. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Posuzování rad

A A A

Dobrý den,

rád bych se zeptal na posuzování rad, ať už v dané chvíli vyžádaných nebo nevyžádaných. Na dlouhých jamkách je evidentní při pohledu na odpalujícího kolegu, jestli hraje např. driverem nebo dřevem, tedy kolegové se navzájem podívají na hole a je jasno bez dotazu. Na kratším 3 paru ale při pohledu na železo není hned jasné, jaké číslo to je. Jak se posuzuje z hlediska pravidel, když se po odpalu všech ve flajtu někdo zeptá "čím jsi to hrál?" Je to stále zapovězená otázka, i když je odpáleno? A nebo je v tomto případě povolena? (obdobně si to hráči mohou říci po hře v klubu, druhý den, když se potkají v Tescu,...) A ještě si zakombinuju - hraje nějakou roli, když je to po odpalu během prvního průchodu 9 jamkového hřiště a na jamku se půjde ještě jednou, tedy při druhém průchodu již by to nevadilo? Z mého pocitu by to při tom prvním průchodu vadit mělo...

díky za vysvětlení a můj obdiv za celou poradnu jako takovou
Pavel Hruška

Odpověď na dotaz


Dobrý den Pavle

Nejdřív odpovím na první část otázky: pokud všichni tři hráči odehrají své rány a následně se kdokoliv zeptá, čím kdo hrál, není to trestné, protože už nikdo nemůže být ovlivněn ve volbě hole.
Dobré je podotknout, že se o radu jedná v případě, kdy hráče čeká relativně stejná nebo hodně podobná rána. Pokud budu hrát ze sto padesáti metrů od greenu a můj spoluhráč bude hrát ze stovky, pak jeho otázka "čím jsi to hrál?" nebude patřit mezi trestané případy. Také zmíníme Rozhodnutí 8-1/10 a 8-1/11, kdy v prvním z nich se dozvíme, že nahlédnout do bagu hráče za účelem zjištění jakou hůl právě drží v ruce nebo s cílem zjistit, jakou hůl právě do bagu vrátil, jinými slovy není trestné zjišťovat fakta a skutečnosti pozorováním. Ve druhém Rozhodnutí už je přidán (veledůležitý) detail - hráč si odhrne ručník ze spoluhráčova bagu, aby zjistil, jakou holí právě hraje. Tady už vstupuje do hry Pravidlo 8-1. Rada a hráč bude potrestán, protože pro zjištění požadované informace vykonal fyzický úkon.

Co se týká hry na devítijamkovém hřišti je Váš pocit veden intuicí hráče a golfisty. Nicméně; v Pravidlech se k tomu nic nedozvíme a ani Rozhodnutí konkrétně tento případ neřeší. Můžeme však vycházet z principu relativně velmi podobného Rozhodnutí 7-2/9. V něm padá otázka, zda hráč při hře na devítijamkovém hřišti bude potrestán za nepovolené trénování v případě, že si na některé z jamek v první devítce vyzkouší puttování po dohrání jamky. Odpověď je ne. Na stejném principu můžeme založit i odpověď na druhou část Vaší otázky Pavle - za dotaz "čím jsi to hrál" v případě, že mají hráči odehráno, bych netrestal nikoho ani v tom případě, že se na stejnou jamku budou ještě vracet, protože jde o devíti jamkové hřiště.

Díky za Váš dotaz Pavle!




Citovaná pravidla

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
18.7.CarnoustieThe Open Championship
19.7.NicholasviBarbasol Championship
19.7.Kunětická MMČR juniorů
19.7.Carnoustie147th Open Championship
19.7.Zell am SeZell am See - Kaprun Ope
20.7.Le VaudreuLe Vaudreuil Golf Challe
TOPlist
Square 300 Olomouc 9. 4. 2018