Obarvení od 10. 6. 219 levá část
Obarvení od 10. 6. 219 pravá část
Obarvení od 10. 6. 2019 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Oprava pitchmarku

A A A

Dobrý den všem hráčům golfu! Zahrál jsem skvělou ránu do greenu a míč mi po backspinu vyjel trochu na foregreen. Když jsem si opravil pitchmark, začal se mnou diskutovat zapisovatel, že mám dvě trestné, protože jsem měl právo opravit pitchmark až když budu mít míč na greenu. Jak to je? Děkuju a všem přeju fajn sezonu! Honza P.

Odpověď na dotaz

Dobrý den a díky za dotaz!
To, že se smí odstranit, tedy respektive opravit pitchmark je běžně známá věc. Občas se ale stane, že se hráči trestají neoprávněně i při tomto postupu. Nebo že hrají přes kráter velikosti minimálně mexického dolaru, protože si nejsou jisti, zda smějí v dané situaci pitchmark opravit.
Takže si pamatujte, milé kolegyně a vážení kolegové: Pravidlo 16, Jamkoviště, 16-1 c: Oprava ucpávky staré jamky, stop po dopadu míče a jiného poškození: Hráč smí opravit ucpávku staré jamky nebo poškození jamkoviště vzniklé dopadem míče bez ohledu na to, zda jeho míč leží na jamkovišti nebo ne.
Žádné jiné poškození jamkoviště nesmí být opraveno, pokud by to mohlo napomáhat hráči v další hře na jamce. A co tedy je (pro jistotu) míněno tím jiným poškozením jamkoviště? Inu díry po hřebících nebo celý otisk podrážky, díry od hlavy putteru, vztekle zaseknutého do jamkoviště, koleje od vozíku, ať už ručního nebo dokonce (nedej bože!) bugyny, ale taky je třeba dávat pozor na vylysalá místa, kdy různé důlky svádějí k tomu, aby si je člověk opravil. Pak přijde k trestu raz dva, protože to, co opravil, rozhodně nebyl pitchmark.
A víte, co je vůbec nejsprávnější? Prostě ten pitchmark po sobě hned opravit. Vždyť je to koneckonců naše povinnost vyplývající z etiky golfu...

Tak vzhůru na pitchmarky!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Karlovy Vary Square 300 od 29.4.2019