Obarvení od 10. 6. 219 levá část
Obarvení od 10. 6. 219 pravá část
Obarvení od 10. 6. 2019 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

nehratelný míč

A A A

Dobrý den, v níže okopírovaném dotazu odpovídáte, že provize je hra nesprávným míčem. Není naopak tato provize třetím způsobem zahraní nehratelného míče a to z původní pozice. Provizorní míč chápu jako urychlení hry.
Děkuji za odpověd
Roman L.

Dobrý den, občas se mi stane (a komu ne?), že zahraji první ránu z odpaliště kamsi do lesa. Samozřejmě si ještě před odchodem z odpaliště "dám" provizorní míč pro případ, že původní míč nenajdu. Předpokládejme, že provizorní míč skončí na ferveji zhruba v úrovni prvního míče. Kolikátou ránu ale budu z ferveje hrát (resp. kolik trestných si připočtu a podle kterého pravidla), pokud původní míč v lese najdu, ale prohlásím ho za nehratelný a budu pokračovat druhým míčem? Spoluhráč mi nutí 2 trestné rány, což se mi ale nezdá. Já si připočetl jen jednu a hrál tedy z ferveje čtvrtou ránu. Protože šlo o firemní turnaj, dále jsme to neměli s kým řešit. Děkuji za odpověď. Michal K.

Odpověď na dotaz

Dobrý den Michale

Tenhle dotaz má hned několik aspektů. Váš pravidlový postup, který není správný a za chvilku si ho rozebreme, a organizaci turnajů, kdy mě Vaše sdělení (prosím neberte si to osobně - není to Váš problém ;o), že šlo o firemní turnaj a nebylo to s kým řešit, upřímně řečeno, děsí.

Tak nejdřív k Vašemu původnímu míči. Předpokládejme ještě jednu důležitou nianci, která není zmíněna. Berme to tak, že jste původní míč našel do pěti minut, které jsou na hledání míče povoleny, a tudíž nebyl ztracený.
Kdyby to bylo po pěti minutách, pak si připočítáte jednu trestnou ránu za ztracený míč (Prav. 27-1c) a pak, protože už máte v souladu s Pravidlem 27-2a odehraný provizorní míč, pokračujete míčem provizorním, který se tak stává Vaším míčem ve hře podle Prav. 27-2b.
Ale teď zpátky do situace, kdy jste svůj míč našel do pěti minut v nehratelné pozici. Pravidlo 28 vám umožňuje s jednou trestnou spustit míč do vzdálenosti dvou holí od pozice, ve které se nehratelný míč nacházel, ne blíže jamce, než byla tato pozice, nebo na spojnici jamka - nehratelné místo jakkoliv dozadu. Poslední variantou je původní místo, odkud byl míč naposledy odehrán. Pokud jste svůj původní míč našel, musel pokračovat ve hře právě tímto původním míčem. A to jedním z výše popsaných způsobů. Jestliže zahrajete v této chvíli ránu míčem, který leží na fairwayi zhruba na úrovni Vašeho původního míče, pak jste zahrál nesprávným míčem (Prav. 15-3). Podle tohoto Pravidla máte v takovém případě dvě trestné ve hře na rány nebo ztrátu jamky ve hře na jamky. Rány zahrané nesprávným míčem (včetně trestných ran) se nepočítají. Hráč musí tuto chybu opravit správným postupem podle Pravidel. Jestliže odehraje z dalšího odpaliště před tím, než opraví tuto chybu (ve Vašem případě jít na místo nehratelného původního míče a řešit podle jedné ze tří výše uvedených variant) - ve hře na rány - je diskvalifikován. Diskvalifikován bude i v případě, že se tahle situace odehraje na poslední jamce kola a hráč opustí green této jamky.

Odpověď na dotaz



Dobrý den Romane

Bohužel tomu tak není. Pokud hráč nejda v níže uvedeném případě původní míč, musí provizi opustit a řešit míč, který je ve hře. To znamená (pokud jej prohlásí za nehratelný) dropovat s trestnou do vzdálenosti dvou holí ne blíže jamce od místa, kde v nehratelné poloze ležel, na spojnici jamka - místo - jakkoliv dozadu, nebo jít na místo odkud byl naposledy zahrán. Určitě cítíte, že nastává naprosto odlišná situace; hráč musí třeba znovu na odplaiště a tak ho čeká silný tlak vyvolaný možností opět míč zahrát špatně...

Rozumím tomu, co píšete o urychlení hry. jenže to se týká případu, kdy hráč původní míč nenajde. Pokud jej najde, musí - v souladu s Pravidly - pokračovat míčem původním, protože je pořád ve hře. Provizorní míč na fairwayi je v té chvíli irelevantní.

Hezkou hru!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Karlovy Vary Square 300 od 29.4.2019