obarvení leva cast 4. 4. 2018
obarveni prava cast 4. 4. 2018
obarveni top 4. 4. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Míč na feveji ukraden

A A A

Vážený pane Jone,

obracím se na Vás s prosbou o zhodnocení pravidlového řešení následující situace. Mám pocit, že podobná situace již v této pravidlové poradně byla řešena, avšak příslušnou odpověď jsem ani po hledání nenalezl, proto se na Vás obracím.

Při včerejším turnaji konaném naším klubem na nově otevřeném hřišti Golf clubu Hukvaldy se mi stala dosti nepříjemná věc. Při drajvování z odpaliště jamky číslo 2 jsem zahrál šlajsovanou ránu a míč místo na ferveji jamky číslo 2 skončil na ferveji jamky číslo 5, která je souběžná s jamkou číslo 2, ale hraná v protisměru. Já i mí spoluhráči s flajtu jsme viděli, že míč na tuto fervej dopadl. V té chvíli se z protisměru blížil jiný flajt na pětce. Po odehrání všech hráčů z odpaliště jsme každý šli ke svému míči. Protijdoucí flajt mezitím hrál na jamkovišti jamky číslo 5, který byl nedaleko předpokládaného místa dopadu mého míče. Já jsem do oblasti předpokládaného dopadu míče došel ve chvíli, kdy protijdoucí flajt již na jamkovišti odehrál. Chvíli jsem míč hledal a kupodivu on nikde. Ze zoufalství jsem zkusil zakřičet na protijdoucí flajt, který už byl na odpaliště následující jamky, jestli mi náhodou míč někdo z nich nevzal. A co čert nechtěl, jeden z hráčů skutečně míč vytáhl z kapsy. Já jej bezpečně identifikoval jako můj - mám své míče výrazně označeny - a v té chvíli nastal problém. Poněkud rozrušené jsem nejprvé kolegovi řekl, co si o jeho postupu myslím, a pak jsem jej výzval, aby míč vrátil tam, kde ležel. Kolega se za neustálého omlouvání sklonil a míč položil se slovy „tady někde to bylo”. Ostatní kolegové z mého flajtu k tomuto postupu neměli žádných námitek, proto jsem zahrál další ránu, kupodivu celkem dobře, a měl celou věc za vyřešenou. K problému pak došlo až v klubovně a to až po vyhlášení výsledků turnaje, ve kterém jsem mimochodem moc neuspěl. Když jsme probírali tuto situaci v návaznosti na jiný "ztracený" míč tentokrát na greenu, ředitel turnaje - prezident našeho klubu - vyslovil názor, že jsem tuto situaci vyřešil pravidlově úplně špatně a začal hovořit o diskvalifikaci. Vzhledem k tomu, že nebylo přesně známo místo, kde míč ležel předtím, než jej kolega zvedl, měl jsem se, dle jeho názoru, beztrestně vrátit zpět na odpaliště a opakovat ránu. Vzhledem k tomu, že výsledky turnaje již byly vyhlášeny a čas pokročil a já potřeboval odjet, dál jsme to neřešili. Večer mi to však nedalo, sedl jsem si pravidlům a začal celou situaci rozebírat. Mám za to, že při řešení této situace se uplatní následující pravidla:

18-1, tedy že míč v klidu se pohne vnějším vlivem. V takovém případě se míč beztrestně vrací na původní místo. Mám za to, že když mi vezme míč jakákoliv osoba na hřišti a to včetně účastníků turnaje, jedná se o vnější vliv a je tedy aplikovatelné toto pravidlo. Situace odpovídala i Poznámce k pravidlu 18-1, neboť jsem míč, který byl nějakou dobu v kapse kolegy, bezpečně identifikoval.

Dále mám za to, že můj postup, tedy to, že jsem kolegu vyzval, aby míč položil na místo, kde původně ležel, odpovídá pravidlu 20-3 a, které stanoví kdo a kde umístí či vrátí míč. Mimo jiné se zde praví, že míč, který má být vrácen na původní místo, musí vrátit hráč, jeho partner, nebo osoba, která jej zvedla nebo s ním pohnula a to na místo, ze kterého byl míč původně zvednut nebo pohnut. Dle mého názoru tomuto odpovídá má výzva kolegovi, aby míč vrátil, kde jej našel, neboť on byl tou osobou, která míč zvedla. Sám ale cítím, že zakopaný pes bude asi v prohlášení kolegy „tady někde to bylo”. V této chvíli je pravděpodobně nutno mít za to, že místo, na které měl být míč vrácen, nebylo přesně určeno a tudíž jej nelze zjistit. Dle mého názoru jsem tedy správně měl postupovat podle pravidla 20-3 c (i), dle kterého nelze-li zjistit místo, kam se má míč umístit nebo vrátit, pak se v poli musí spustit co nejblíže původnímu místu, ale ne v překážce nebo na jamkovišti. Podle mého výkladu tohoto pravidla jsem tady měl co nejlépe odhadnout místo, kde míč původně ležel, než jej kolega zvednul a v tomto prostoru míč spustit a to beztrestně. Vzhledem k tomu, že jsem takto nepostupoval, pravděpodobně jsem hrál z nesprávného místa a v té chvíli přichází ke slovu pravidlo 20-7 zejména c ve všech svých nepříjemných důsledcích, které už tady rozebírat nebudu.

Chci se vás tedy zeptat, zdá se moje shora rozvedené úvahy ubírají správným směrem, popřípadě zda je to úplně jinak. Názor našeho prezidenta, že jsem se měl vrátit na odpaliště a hrát beztrestně novu ránu, se mi moc nezdá, neboť jsem v pravidlech pro něj nenašel oporu. Jsem si však vědom, že prezident klubu a maminka mají vždycky pravdu.

Děkuji za odpověď.
Tomáš Figura
GC Ostrava

P.S. Jsem sice držitelem licence rozhodčího III. třídy a měl bych si být schopen poradit sám, ale second opinion nikdy neuškodí :-).

Odpověď na dotaz


Tomáši to je nádhera!

Second opinion je prima věc. Snad jenom zajímavost: hráči si o něj na European Tour nesmějí říct, to smí udělat jenom rozhodčí, který si není jistý postupem. Takže ve Vašem případě je vše ok... ;o)!

Vše je přesně tak, jak jste popsal. Jestliže spoluhráč z flightu na pětcce nevěděl, kde přesně míč ležel, měl jste ho dropovat. Jestliže jste ho nedropnul, pak jste skutečně zahrál z nesprávného místa. A to skutečně se všemi důsledky podle Pravidla 20-7c. Vaše DQ by ale byla založena na Pravidle 6-6d pro odevzdání nižšího výsledku na jamce, než byl skutečně dosažený...

Pan prezident na rozdíl od maminky tentokrát nemá pravdu. Jeho postup skutečně v Pravidlech oporu nemá...

Tome díky za dotaz, pozor na hru z nesprávného místa a panu prezidentovi ukažte správný postup, ať ho taky zná!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
19.4.San AntoniValero Texas Open
19.4.Rabat, MarTrophee Hassan II
19.4.Greater LoHugel-JTBC Championship
19.4.MarokoLallam Meryem Cup
20.4.Antalya,TuTurkish Airlines Challen
23.4.MstěticeCzech Pro-Am
TOPlist
Square 300 Olomouc 9. 4. 2018