DRFG – left
DRFG – right
DRFG – top

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Červená voda

A A A

Dobré odpoledne,
pane Jone, teď na nova sportu koukám na nějaký turnaj ve Švédsku, kde se stalo toto: hráč poslal dvoji druhou ránu fervejovkou přes velké jezero ke grýnu. bylo značeno červenými kolíky a pruhem na zemi. rána nedoletěla, respektive jí asi nikdo neviděl ani cáknout do vody, ale ani přistát za ní. volal rozhodčího a ten jej poslal dopředu k místu předpokládaného dopadu, kde míč nakonec našel v hranicích vody, skoro u hladiny. ale překvapilo mě, že hned nemohl hrát provizi, když se dalo s jistou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že je míč ztracen ve vodní překážce? je pravda, že tam nebyl rákos nebo cokoli, nízký raf až do vody, ale s ohledem na vzdálenost druhého břehu nemohli po odpalu vědět, kam míč skutečně přesně doletěl.. a v televizi komentátoři říkali, že tak je to správně, že nemohl hrát provizi, protože by tím uvedl do hry nový míč a ten prvý by pak nemohl hrát? ale přeci pokud by hrál z původního místa, tak by do doby, než by odehrál další ránu z místa blíže jemce, než by našel ten původní míč, hrát mohl? úplně jsem tu pravidlovou situaci nepochopil.. respektive za několik let jsem jí neviděl řešit jinak, než si dropnout provizi s tím, že se uvidí.. a pak, kdybychom ten první našli, tak samozřejmě hrát ten první (než k němu dojdu provizorním??) nebo jsem úplně mimo??
Díky, omlouvám se za možná komplikovaný popis dotazu a přeji pěkný víkend.
Petr Hoček

Odpověď na dotaz


Petře dobrý den, hezký víkend i Vám, byť jsme o týden jinde...

Jde jednoznačně o to, že pokud by dotyčný hráč zahrál další míč ve chvíli, kdy nejspíš leží ve vodě, zahrál by už podle jedné z variant Pravidla 26-1 nový míč s jednou trestnou ránou. Pokud by pak ten původní ležel třeba jen lehce ve vodě a šel hrát, už by s ním postupovat nemohl. Musel by hrát tím "provizorním".
Je potřeba si znovu zopakovat, že hráč smí hrát provizorní míč tehdy, pokud původní míč může být ztracen mimo vodní překážku nebo může být v autu. Pokud v takové situaci hráč zahraje provizorní míč a následně zjistí, že jeho původní je ve vodní překážce, pak musí zanechat hry provizorním míčem a pokračovat původním buď podle Pravidla 26-2 (bude ho hrát z vody jak leží) nebo podle Pravidla 26-1, kdy bude s jednou trestnou brát úlevu od vodní překážky podle některého z patřičných způsobů. Kdyby bylo jisté, že míč je ve vodě, pak by hráč zahrál z původního místa s trestem jedné rány podle Pravidla 26-1a a nebyl by to v žádném případě provizorní míč...

Snad jsem to nenapsal moc složitě. Díky za dotaz!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Square 300 Šípková 25. 9. – 8. 10. 2017