Mladé Buky obarvení od 20. 8. 2018
obarvení Mladé Buky od 20. 8. 2018 pravá
obarvení Mladé Buky top od 20. 8. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Náhradní míč a Pravidlo 18

A A A

Dobrý den,
Můj dotaz se týká míče "ztraceného" zajímavým (i když zřejmě ne zcela neobvyklým) způsobem. Po odehrání míče z odpaliště jsem já i moji spoluhráči zřetelně viděli místo jeho dopadu i jeho pozici po zastavení. V důsledku terénní vlny však na místo nebylo dobře vidět cestou k němu, jen jsme viděli v protisměru hráče ze sousední fairwaye a jeden z nich hrál přibližně z místa, kde ležel můj míč.

Po příchodu na místo jsem zjistil, že míč není můj. Očividně tedy hráč z onoho flightu omylem míče zaměnil a odehrál můj míč. Jakékoliv jiné vysvětlení by spadalo do kategorie úkazů nadpřirozených, o kterých v Pravidlech zmínka není.

Rozběhnout se za oním flightem, který již v dáli dohrával na greenu své jamky za účelem opětovného získání mého míče, nebo konstatovat ztrátu míče (27-1) a vrátit se (se ztrátou rány a vzdálenosti) asi 170m zpět na odpaliště (kam již docházel další flight) nebylo praktické. Nechtěl jsem zdržovat ani můj, ani následující flight. Kdybych poslechl radu mých spoluhráčů: "tak to dohraj s jeho míčem", hrál bych vědomě dál s nesprávným míčem (15-3b).

Jednalo se jen o přátelskou hru a tak jsem se tím v daném okamžiku dále nezabýval a se souhlasem spoluhráčů jsem uvedl do hry (beztrestně) spuštěním na odhadnutém místě míč náhradní, v domnění, že jednám podle Pravidla 18-1 (míč v klidu se pohne vnějším vlivem). Poznámka u 18-1 však uvádí, že pokud míč není nalezen, musí se postupovat podle Pravidla 27-1 (ztracený míč). Naproti tomu ale stojí v Poznámce 1 u Pravidla 18, že míč může být nahrazen jiným, pokud není okamžitě dosažitelný (Rozhodnutí 18/11 - When it cannot be retrieved within a few seconds). Rád bych se Vás zeptal na správný postup v takovém případě, když vynechám důsledky hry nesprávným míčem pro onoho hráče, jenž se nevědomky stal vnějším vlivem.

Děkuji,
Mirek Doubrava

Odpověď na dotaz


Dobrý den Mirku.

Ve Vámi popsaném případě skutečně půjde o naplnění teze "musí být známé nebo prakticky jisté" v Pravidle 18-1, Míč v klidu se pohne vnějším vlivem. Pak je naprosto bez jakých pochyb správný postup takový, že nahradíte původní míč protože není okamžitě dosažitelný míčem novým, odhadnete, kde zřejmě mohl Váš míč původní ležet a beztrestně dropnete.

Je potřeba si uvědomit, že ne vždy a za všech okolností míčem, který není k nalezení, pohnul vnější vliv a proto můžeme beztrestně dropovat další. Když zahraju míč jednoduše do lesa a nenjadu ho, těžko budu tvrdit, že mi s ním pohnul vnější vliv a že míč není dosažitelný...

Díky za dotaz Mirku!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
20.9.Atlanta, Tour Championship
20.9.Vilamoura,Portugal Masters
21.9.Almaty,KazKazakhstan Open
24.9.Adendorf, Castanea Resort Champion
27.9.Kuala LumpSime Darby LPGA Malaysia
27.9.KaskádaMoneta Czech PGA Tour
TOPlist
Square Marsann 17. 9. – 27. 9. 2018