Golf Geum obarvení  nové levé 6.12.2018
Golf Geum obarvení od 6. 12. 2018 pravá část
Golf Geum obarvení od 6. 12. 2018 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Dotek míče při zakládání hole na jamkovišti

A A A

Dobrý den,

chtěl bych se vrátit k dotazu z 16.6. 14:23 Dotek míče. Nedávno se mi v přátelské jamkovce přihodila stejná situace - při zakládání patru na jamkovišti jsem se dotkl míče, míč se lehce vychýlil a následně ihned vrátil do stejné pozice. Dle mého názoru určitě nedošlo k jeho pohybu dle definic - tj. nezměnil místo, pouze osciloval. Zároveň si myslím, že tento dotek míče nemůže být považován za ránu (dle definic), protože byl při zakládání - chyběl tedy úmysl udeřit míč a uvést ho do pohybu.
Mezi přítomnými hráči však vznikla diskuze, neboť ostatní chtěli uplatnit pravidlo 18-2 a přidělit trestnou ránu.

Mohu Vás poprosit o zhodnocení situace a případně odkaz na příslušné pasáže pravidel nebo Rozhodnutí - nepodařilo se mi nic najít.

Děkuji za odpověď i za poradnu, už mi několikrát velmi pomohla.
František

Odpověď na dotaz


Dobrý den Františku.

Začneme zmíněným Pravidlem 18-2
Pravidlo 18, Míč v klide se pohne
18-2. Hráčem, partnerem, nosičem nebo výstrojí
a. Všeobecně
Jestliže je hráčův míč ve hře a:
(i) hráč, jeho partner nebo některý z jejich nosičů jej zvedne, pohne jím, úmyslně se jej dotkne (kromě holí při založení za míč) nebo způsobí, že se míč pohne jinak, než povolují Pravidla; nebo
(ii) míčem pohne výstroj hráče nebo jeho partnera,
je hráč potrestán jednou trestnou ranou. Jestliže se míč pohne, musí se vrátit na původní místo, ledaže se začne pohybovat teprve až poté, co hráč začne provádět úder nebo nápřah k úderu a svůj úder dokončí.
Podle Pravidel není trestné, jestliže hráč náhodou pohne svým míčem za následujících okolností:
• při hledání míče, který je v překážce přikryt volnými přírodními předměty nebo pískem, který je v závadě nebo v půdě v abnormálním stavu nebo o kterém se hráč domnívá, že je vodě ve vodní překážce – Pravidlo 12-1
• při opravě ucpávky staré jamky nebo stopy po dopadu míče - Pravidlo 16-1c
• při měření - Pravidlo 18-6
• při zvedání míče podle některého Pravidla - Pravidlo 20-1
• při umisťování nebo vracení míče na původní místo podle některého Pravidla - Pravidlo 20-3a
• při odstraňování volného přírodního předmětu na jamkovišti - Pravidlo 23-1
• při odstraňování pohyblivé závady - Pravidlo 24-1.

b. Míč se pohne po založení
Jestliže hráč založí za míč ve hře a ten se poté pohne (jiným vlivem než úderem), má se za to, že míčem pohnul hráč, a hráč je potrestán jednou trestnou ranou. Míč se musí vrátit na původní místo, ledaže se začne pohybovat teprve až poté, co hráč začal provádět úder nebo nápřah k úderu a úder dokončil.

V Pravidle 18-2a i je krásně uvedená výjimka (viz vyboldovaná závorka) a v Pravidle 18-2b Vám chybí "mezikus" legislativy, který najdete v té části Pravidel, kam se málokdo dívá. Což je škoda, chyba a taky trochu mazec, protože bez Definic nemá nikdo šanci dát vůbec funkčnost Pravidel dohromady. To, co se Vám nepodařilo najít a je to pro Vás důležité, je Definice, která se jmenuje;

Míč se pohnul (Ball Deemed to Move, Move or Moved)
Míč se "pohnul", jestliže opustil svou polohu a zastavil se na jiném místě.


Co se týká Rozhodnutí, máme k dispozici jedno naprosto báječné. jde o Rozhodnutí 18/2. Otázka v něm zní: Hráč při zakáldání za míč nešťastnou náhodou způsobil oscilaci míče, ale míč se vrátil do původní polohy. Pohnul se míč? Odpověď zní pouze a jednoduše: NE. Pak není možné hráče trestat za pohnutí míčem.

Snad Vám, Františku, pomohla poradna i tentokrát.




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Square 300 Šípková od 8. 10. 2018