obarvení leva cast 4. 4. 2018
obarveni prava cast 4. 4. 2018
obarveni top 4. 4. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Pohnutie loptičky bez založenia

A A A

Moja druhá otázka.
Dnes na turnaji sa stala zaujímavá situácia.

Hráč vo flighte odohral svoju loptičku do rafu. Keď ju našiel, dal si mimo dosahu tejto loptičky 2 cvičné švihy. Postavil sa k loptičke, zaujal postoj avšak nezaložil palicu za loptičku na zem, nebol teda dokončený celý proces založenia a zaujatia postoja, palica bola ešte vo vzduchu. V tom sa loptička pohla o 3 cm dozadu. Čo v tomto prípade robiť. Môže hrať hráč bez trestu z miesta kde skončila loptička po pohnutí, alebo musí s 1 trestným úderom hrať z pôvodného miesta?

Hľadal som opäť aj v decisions, našiel som však ten obrátený prípad, keď hráč založí, ale nezaujme postoj obvyklý pri rane a loptička sa pohne, ale aj tak som nepochopil odpovedi v tomto rozhodnutí.

Ďakujem za odpoveď
Roman

Odpověď na dotaz


Romane dobrý den ještě jednou.
Váš případ neumím takhle od pasu posoudit jednoznačně. Vůbec nejlepší pro vysvětlení proč, bude popsat dva případy týkající se dané problematiky, které se odehrály při Grand Finále Pilsner Urquell Czech PGA Tour 2009 a 2010 na Kaskádě.

V roce 2009 si dal Petr Nič dva cvičné švihy v situaci, kdy byl jeho míč na prudkém svahu. Vyseknul přitom dva pořádné řízky. Ve chvíli kdy se teprve chystal zaujmout postoj, se jeho míč rozjel a skončil v bunkeru. Petr Nič tehdy obdržel trestnou ránu za pohnutí míčem a musel ho vrátit. Přesně jako v pravidlovém videu R&A, na kterém tento případ s Angelem Cabrerou řeší můj přítel Gary Tait.

V roce 2010 se Lukáš Tintěra opatrně stavěl k míči, který měl na vysokém roughu. Ještě ani (evlice opatrně) nedokončil kompletně postoj a hůl držel vysoko v úrovni pasu. Sám přitom deklaroval směrem ke spoluhráčům; "Ty jo, ten míč se ještě pořád hejbe..." Míč se pak rozjel a skončil skoro na fairwayi. Po prošetření a posouzení všech okolností situace nebyl Lukáš trestán za pohnutí míčem, kdy jeho pohyb jednoznačně způsobila gravitace, nikoliv hráč. Lukáš beztrestně hrál z místa, kde se míč zastavil.

Romane pro posuzování těchto situací je vždy třeba opatrně vycházet ze všech okolností. Těžko něco lepšího sdělit. Hráč může například míčem pohnout tak, že při zaujímání postoje sešlápne trávu, ta pohne jinou trávou a míč se propadne roughem.

Věřím, že mi jako kolega rozumíte. Díky za dotaz!



Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
18.7.CarnoustieThe Open Championship
19.7.NicholasviBarbasol Championship
19.7.Kunětická MMČR juniorů
19.7.Carnoustie147th Open Championship
19.7.Zell am SeZell am See - Kaprun Ope
20.7.Le VaudreuLe Vaudreuil Golf Challe
TOPlist
Square 300 Olomouc 9. 4. 2018