Mladé Buky obarvení od 20. 8. 2018
obarvení Mladé Buky od 20. 8. 2018 pravá
obarvení Mladé Buky top od 20. 8. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Zničený míček

A A A

Dobrý den,
v pátek jsem si byl v tom šíleném větru zahrát a stala se mi kuriózní situace.

Vítr mi zanesl míček hodně mimo původně zamýšlenou trajektorii letu a přistál přímo pod nůž sekačky upravující DR. Jelikož jsem jeho dopad neviděl, zahrál jsem provizorní míč a šel hledat. Greenkeeper mi ho ukázal, rozletěl se přesně vejpůl.

Jak se v takovém případě má postupovat? Hrát provizorní míč nebo si dropnout nový na místě toho zničeného, jak jsem to udělal já?

Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.
Gajus

Odpověď na dotaz


Dobrý den Gajusi

Docela složitý případ, byť se zdá být na první pohled naprosto jednoduchý. Dokonce jsem pro jistotu konzultoval řešení hned teď po ránu s předsedou Komise rozhodčích Daliborem Procházkou. Můj návrh se mu zamlouval (přesněji řečeno potvrdil ho a rozvedl ;o), takže se s ním můžeme hned vytasit;
Určitě se bude jednat o kolizi s jedním ze dvou Pravidel. Buď půjde o Pravidlo 18-1, Míčem v klidu se pohne vnějším vlivem, nebo o Pravidlo 19-1, Míč v pohybu vychýlen nebo zastaven vnějším vlivem. Záleží jenom na tom, jestli, byl míč v klidu, když do něj sekačka najela nebo jestli ještě skákal. Také je důležité si připomenout, že spousta DR (jde o Driving range, že ano?) bývá v autu. Pak by bylo irelevantní, jestli sekačka míček přepůlila či nikoliv, protože byste stejně musel hrát další ránu z původního místa s jednou trestnou.

Pokud míč předtím, než ho sekačka popravila, byl v klidu, pak se díky jeho následnému stavu stává míčem který není dosažitelný. Takže vezmete další míč z bagu a;
- pokud je místo známé (opravdu známé, ne jenom "tady někde" zahrnující mávnutí rukou k vyznačení území o poloměru deseti metrů a také zda byl zabořený nebo nebyl atd.), pak jej umístíte
- pokud místo nebylo známé (viz. závorka výše), pak je potřeba jej zhruba odhadnout a míč spustit.
To vše BEZTRESTNĚ

Pokud byl míč v pohybu, když se z něj staly dvě půlky, pak jsme v situaci, která není standardní a nenajdete k ní jasně řečené stanovisko ani v Rozhodnutích. Podle Pravidla 19-1 totiž máte pokračovat míčem jak leží. Jenže ta věc už dávno míčem není a jen těžko se v takové situaci dá tvrdit, jak říkal například Dalibor Procházka, že "nástupcem" původního míče má být ta větší půlka, a že se tudíž bude měnit poškozený míč (Pravidlo 5-3, Míč nezpůsobilý ke hře) tam, kde leží jeho větší část. Proto jsem došli k závěru, že poslední místo, kde míč byl ještě míčem (tam, kde se dostal do vřetene sekačky), bude tím místem, kde budeme dál řešit.
Takže se dostáváme v tomto případě ke stejnému závěru, jako u Pravidla 18-1, tudíž že v tomto konkrétním případě budete postupovat stejně jako bylo popsáno výše a tudíž stejně, jako jste situaci vyřešil Vy. Opět BEZTRESTNĚ.

Je jasné, že golf vnímáte přesně tak, jak si tvůrci Pravidel představují...
Díky za prima rozcvičku pěkně po ránu a hezkou hru!



Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
18.10.SotograndeAndalucia Valderrama Mas
18.10.Shanghai, TBA
25.10.Shanghai, WGC - HSBC Champions
25.10.New TaipeiSwinging Skirts LPGA Tai
25.10.Al KhaimahRas Al Khaimah, 2017 Gol
1.11.Antalya, TTurkis Airlines Open
TOPlist
Square 300 Šípková od 8. 10. 2018