Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Pravidlo 17 - dvojí výklad ?

A A A

Dobrý den, situace: hra na rány; hráč na jamkovišti si odstraní praporkovou tyč a položí jí za jamku (ve směru puttu). Při puttu dá větší ránu než původně chtěl, jamku mine a nyní hrozí, že míč zasáhne tyč. Spoluhráč (nestojící v blízkosti tyče dle pozn.1/P17) přiskočí a tyč zvedne. Míč sice netrefí tyč, ale zasáhne nohu spoluhráče. Výklad 1: spoluhráč obdrží dle 17-2 2 trestné rány; hráč beztrestně opakuje ránu. Výklad 2: dle výjimky 24-1 spoluhráč neobdrží žádnou trestnou ránu; hráč dle 17-3/b obdrží 2 trestné rány. Jedná se tedy o dva diametrálně odlišné výklady. Jak řešit ? Děkuji. Petr

Odpověď na dotaz



Dobrý den

Výklad 1 můžeme hned škrtnout, protože se nejedná o neoprávněné obsluhování praporkové tyče. Jde o akt v souladu s Pravidlem 24-1, kde se praví že; Jestliže je nějaký míč v pohybu, nesmí se odstranit žádná závada, která by mohla ovlivnit pohyb míče, kromě obsluhované, odstraněné nebo držené praporkové tyče nebo výstroje hráčů.

Výklad 2 je v souladu s výše uvedenou skutečností až po středník správně. Ale protože se nejednalo o neoprávněné obsluhování, nejednalo se ani o obsluhování. V té chvíli bylo pohybováno praporkovou tyčí na základě výjimky podle Pravidla 24-1, tedy byla odstraňována "vyjímečná" pohyblivá závada. Pak ale míč nezasáhl obsluhovatele. Jediná správná definice spoluhráče, který přemisťuje podle výše popsaného případu odstraněnou praporkovou tyč je Vnější vliv.

Ale tady se dostáváme do Pravidla 19-4 – Míč je vychýlen nebo zastaven spoluhráčem, jeho nosičem nebo výstrojí ve hře na rány. Odkazuje nás na Pravidlo 19-1, ve kterém konečně v odstavci b) stojí že; jestliže je hráčův míč po úderu na jamkovišti vychýlen nebo zastaven vnějším vlivem... ...rána se ruší. Míč se musí vrátit na původní místo a rána se musí opakovat.

Takže nikdo nebude potrestán ani podle Pravidla 17 ani podle Pravidla 24 a míč se musí umístit na místo, ze kterého byl odehrán a rána se bude opakovat.

Velice zajímavý dotaz - díky za něj! A hezkou hru!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 Daily Fitness od 4. 3. 2019