Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Umyselna zmena smeru lopty v pohybe

A A A

Dobry den,

Vasa odpoved na jednu z nedavnych otazok a aj marny pohlad do pravidiel mi priniesol dalsiu otazku.

Kolegovi golfistovi, ste poradili ako sa mal zachovat, ked jeho leziacu lopticku na greene hrac z ineho flajtu zdvihol a zahodil. To je jasne pisane v pravidlach. Avsak, ako by ste riesili situaciu, keby ten golfista z predchadzajuceho flajtu lopticku umyselne zvihol a plynulym pohybom zahodil do vody/outu/kapusty este ked bola v pohybe - kotulala sa po greene?

Dakujem,
Peto

Odpověď na dotaz



Dobrý den Peťo

V první řadě by opravdu zasloužil přerazit jak hráč, který na green zahrál, tak i ten, kdo míč zahodil. Zahodit míč totiž není řešení ani v případě, kdy někdo (a pořád doufám, že to bylo neúmyslné!) zahraje míč na green mezi stále puttující flight před sebou. Kdyby se nestávaly takovéhle excesy, byla by hra příjemnější, o což jde především.

No a v Pravidlech je jasně popsaná i situace, kdy míč zahodí někdo úmyslně ve chvíli, kdy je ještě v pohybu, takže bych rozhodoval podle Pravidel. konkrétně se jedná o Pravidlo 19-1, Míč v pohybu je vychýlen nebo zastaven vnějším vlivem. Celá konstrukce začíná opět u Definic, kde zjišťujeme v Definici Vnějšího vlivu, že ve hře na rány je "vnější vliv" jakýkoli činitel kromě hráčovy strany, nosiče této strany, míče hraného touto stranou na právě hrané jamce a vybavení této strany. Tím jsme si potvrdili správnost kroku číslo jedna a tedy správnost postupu podle Prav.19-1.

V něm je nejdůležitější věc ve vztahu k našemu případu popsaná v poznámce: Jestliže rozhodčí nebo Soutěžní výbor rozhodne, že hráčův míč byl vychýlen nebo zastaven vnějším vlivem úmyslně, platí vůči hráči ustanovení Pravidla 1-4.
V překladu to znamená, že pokud hráč z flightu přede mnou zvedne můj míč v pohybu a zahodí ho, jedná se naprosto evidentně o úmysl a pak by muselo dojít k odhadu, kde by se nejspíš můj míč zastavil. Jestliže by bylo pravděpodobné, že by se zastavil ještě na greenu, pak bych ho (nebo v případě nedosažitelnosti původního míče bych ho nahradil jiným) umisťoval na místo, kde by skončil. Pokud by green nejspíš přejel, dropoval bych na místo, kde by se asi zastavil mimo green.

Prosím vás všechny: Nezahazujte nikomu nikam míče! Řešte tyto excesy v klidu a s nadhledem gentlemanů! V nejhorším si sedněte se Soutěžním výborem a řešte porušení odstavce "Bezpečnost" z Etikety. Bude to pro nás pro všechny lepší.

Peťo díky za dotaz.

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 začínáme 6. 4. 2019