Obarvení od 10. 6. 219 levá část
Obarvení od 10. 6. 219 pravá část
Obarvení od 10. 6. 2019 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Hra z odpaliska + Hra z vodnej prekazky

A A A

Dobry den,
takze podme od Paddyho a diskvalifikacii k pravidlam.

(1) Odpalisko je podla definicii ohranicene vonkajsimi hranicami znaciek odpaliska. To znamena, ze ak si mam odmerat dve dlzky palice, tak to mam robit od prednej strany (strana smerom k jamke) tejto znacky a nie od zadnej strany (strana smerom k odpalujucemu hracovi), tak ako som to bohuzial robil doteraz?

(2a) Lopticka je na odpalisku, ak aspon castou lezi na odpalisku. Ak je lopticka na teecku, a teecko je zapichnute tesne mimo hranice odpaliska, avsak cast lopticky predsa len precnieva do vnutra za liniu odpaliska, tak je lopticka predpokladam predsa len mimo odpaliska?

(2b) Lopticka je mimo ihriska, ak cela lezi za hranicou ihriska. Co presne sa rozumie pod "lezi"? Rozumie sa tym iba ta cast lopticky, ktora sa dotyka zeme, alebo sa tym rozumie cely objem lopticky, cize aj cast, ktora sa zeme nedotyka?

(3) Lopticka skonci v suchej casti vodnej prekazky. Lopticku chcem hrat ako lezi. Jasne, vo vodnej prekazke sa nesmiem dotknut zeme, nesmiem pohnut volnymi prirodnymi predmetmi, ale mozem sa dotknut travy alebo stromov. Teraz situacie.
(a) Dotknem sa nechtiac palicou jemne nejakej vyssej travy, ale z nej sa vysypu nejake semena tej travy. (nezlepsujem si tym poziciu na svih, som dost daleko od lopty) Povazuje sa to za pohnutie volnymi prirodnymi predmetmi, ked boli pred tym sucastou tej travy? Asi nie. Dokonca ani keby mi padli na palicu a dalej s nimi pohnem, tak sa to neberie tak, kedze hranice vodnej prekazky sa nepremietaju smerom nahor. Spravne?
(b) Urobim si taky cvicny presvih a pri tom presvihu "skosim" par ci viac stebiel travy, ktore su dostatocne daleko od priestoru mojho svihu a mimo smeru hry. Zeme som sa nedotkol. Predpokladajme, ze viem, ze sa nepohli ani ziadne volne predmety. Je to potom beztrestne? (jasne, odporuca sa to urobit mimo prekazku, ale predsa)
(c) A nakoniec samotny svih. Zalozil som palicu, nedotkol som sa zeme a nepohol som pri tom ziadnym volnym prirodnym predmetom. Avsak pri naprahu jednoznacne pohnem volnymi neuchytenymi steblami suchej travy, ktore mam v priestore svihu. Je to trestne? Ak ano, je rozdiel, keby som tym pohol az pri samotnom svihu smerom dole, pred zasahom lopticky?

Vopred dakujem,
Peto

Odpověď na dotaz



Prima, ze struktury "multidotazu" vyplývá, že budeme potřebovat nutně připomenout další "neoblíbenou" literaturu, kterou je hned po Etiketě součást zvaná "Definice".

Pojďme na tři, které se týkají přímo Vašich dotazů:
Odpaliště (Teeing Ground) "Odpaliště" je místo, odkud se začíná hrát právě hraná jamka. Je to pravoúhlá plocha o délce dvou holí, jejíž přední a postranní okraj určují vnější obrysy dvou k tomu určených značek. Míč je mimo odpaliště, jestliže celý leží mimo ně.
Rána, Úder (Stroke) "Rána" je pohyb holí směrem dopředu provedený s úmyslem udeřit míč a uvést jej do pohybu. Pokud hráč úmyslně a dobrovolně změní dráhu prošvihnutí před tím, než hlava hole dosáhne úrovně míče, nejedná se o ránu.
Vodní překážka (Water Hazard) "Vodní překážka" je jakékoli moře, jezero, rybník, řeka, strouha, odvodňovací příkop nebo jiný otevřený vodní tok (bez ohledu na to, zda obsahuje nebo neobsahuje vodu) a cokoli na hřišti, co je podobné povahy. Veškerá půda a voda uvnitř vodní překážky jsou její součástí.
Pokud jsou hranice vodní překážky vyznačeny kolíky, kolíky samy jsou uvnitř vodní překážky a hranice vodní překážky je dána spojnicí vnějších bodů sousedních kolíků v úrovni země. Jestliže jsou k vyznačení vodní překážky použity jak kolíky tak i čáry, pak kolíky vodní překážku označují a čáry vymezují její hranice. Jestliže je hranice vodní překážky určena čárou na zemi, nachází se sama čára uvnitř vodní překážky. Hranice vodní překážky se promítají svisle vzhůru i dolů.
Míč je ve vodní překážce, jestliže v ní leží nebo se jí jakkoli dotýká.
Kolíky označující vodní překážku nebo vyznačující její hranice jsou závady.


Odpověď na dotaz číslo 1 je v první definici a zní ANO - od spojnice předních hran kamenů

Odpověď na dotaz 2a je v první definici rovněž a zní NE - míček v tomto případě je v pořádku a není mimo odpaliště.

Odpověď na dotaz 2b; míček je mimo hřiště když leží CELÝ mimo hřiště, takže je jasné, že jde o CELÝ OBJEM - mimochodem je to opět definice Mimo hřiště

Situace 3a) Ne, v tomto případě by se nejednalo o pohnutí volným přírodním předmětem

Situace 3b) Ano beztrestné do té chvíle, než dojde na trest za porušení Pravidla 13-2 Zlepšení polohy míče, prostoru zamýšleného postoje nebo švihu nebo směru hry, takže pozor na to!

Situace 3c) Pohnutí (v nápřahu) suchými stébly trávy, která nejsou přirostlá ale leží odděleně na zemi (Volné přírodní předměty), bude potrestáno podle Pravidla 13-4 dvěma trestnými ranami. Pohnutí stejnými stébly při provádění rány (viz. Definice výše) nebude trestáno.

Jednu věc k Vám Peťo a zároveň ke všem ostatním; nepodceňujte Etiketu a Definice, je víc než potřeba je znát!!!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Karlovy Vary Square 300 od 29.4.2019