Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Diskvalifikace

A A A

Dobrý den,
v poslední době se stalo „módou“ diskvalifikovat hráče po odehraném kole pomocí nějakých velmi bystrých a iniciativních diváků, kteří viděli profesionální golfisty chybovat. Samozřejmě mluvím o diskvalifikaci trojnásobného vítěze majoru Ira Padraiga Harringtona a trojnásobného vítěze na PGA Tour Kolombijce Camila Villegase. Já se ale ptám, dokdy může divák diskvalifikovat hráče po odehraném turnaji respektive, kdy jsou výsledky turnaje naprosto oficiálně platné? Na tohle pravidlo stejně vždycky budou doplácet, zaprvé golfové hvězdy, protože jsou nejčastěji v záběrech televizních kamer, a zadruhé pak hráči, kteří bojují o titul.
Děkuji za odpověď
Ondřej Mrosek

Odpověď na dotaz



Dobrý den Ondřeji

Uvedu pár věcí na pravou míru a ocitujeme si jednak Pravidla a jednak Rozhodnutí, abychom viděli, jak se věci mají.

Víte, většinou je o takzvaných "televizních dsikvalifikacích" víc hovořeno v souvislosti s vedoucími hráči a hvězdami, ale i tak se stane, že na svoji neznalost Pravidel v kombinaci s přítomností fundovaného hráče nebo rozhodčího u obrazovky "dojede" také někdo další. Prostě jen není pro média zajímavý.
Divák nikdy nemůže hráče diskvalifikovat. To musí udělat rozhodčí nebo Soutěžní výbor. Velice dobře celou podobnou proceduru (pro "obyčejný" golf - nikoliv kvůli TV divákům!) upřesňuje Pravidlo 34-1. Co v něm najdeme?
34-1. Nároky a tresty
a. Hra na jamky

Jestliže je ve hře na jamky vznesen u Soutěžního výboru nějaký nárok podle Pravidla 2-5, má být rozhodnutí vydáno co nejdříve, aby mohl být stav zápasu v případě potřeby upraven. Soutěžní výbor nesmí posoudit nárok, který není vznesen v souladu s Pravidlem 2-5.
Uplatnění trestu diskvalifikace za porušení Pravidla 1-3 není časově nijak omezeno.

b. Hra na rány
Ve hře na rány se po ukončení soutěže nesmí prominout, změnit či uložit žádný trest. Soutěž je ukončena, když byly oficiálně vyhlášeny její výsledky nebo v případě kvalifikace ve hře na rány následované hrou na jamky, když hráč zahrál první ránu svého prvního zápasu na jamky.
Výjimky: Trest diskvalifikace musí být uložen i po skončení soutěže, jestliže hráč:
(i) porušil Pravidlo 1-3 (Dohoda o nedodržování Pravidel); nebo
(ii) odevzdal výsledkový lístek, na němž uvedl hendikep, o kterém ještě před ukončením soutěže věděl, že je vyšší než jeho skutečný hendikep, a toto ovlivnilo počet obdržených ran (Pravidlo 6-2b); nebo
(iii) odevzdal výsledkový lístek s nižším výsledkem na některé jamce, než byl jeho skutečný výsledek (Pravidlo 6-6d), z jiného důvodu, než že do něj nezapočítal trest, o jehož obdržení před ukončením soutěže nevěděl; nebo
(iv) ještě před ukončením soutěže věděl, že porušil některé jiné Pravidlo, u něhož je předepsaným trestem diskvalifikace.


Víte Ondřeji, ono je opravdu v první řadě potřeba chápat golf tak, že hráč je zodpovědný za znalost Pravidel (ne jenom některých Pravidel, nebo těch Pravidel, která považuje za vhodná) a že Pravidla jsou vyvíjena celá staletí v souladu s vývojem hry samotné. Není to jenom sbírka tezí sepsaná bez rozmyslu nějakými důležitými potentáty v StAndrews, na tomto procesu se podílejí desítky expertů napříč kontinenty. Takže když Villegas udělá blbost, některý z diváků u obrazovky si toho všimne a zavolá, a Soutěžní výbor nakonec hráče diskvalifikuje, je fakt všechno v pořádku. Vždyť takhle byla naplněna litera Pravidel a všichni hráči v konkrétním turnaji hráli stejnou hru a mohli se skutečně měřit.
Ještě bych taky rád zmínil, že přístup Soutěžních výborů, respektive Rules Committee, je vstřícný = když se někdo dovolá před tím, než hráč dokončí kolo, je mu doslova zabráněno podepsat kartu, dokud se nezjistí, jak to s přestupkem bylo. A to jen proto, aby nemusel být DSQ kvůli podpisu nižšího výsledku. Přál bych Vám vidět, co všechno se seběhlo v loňském roce, když vznikly pochyby o správnosti přidělení trestu u Filipa Mrůzka. Co všechno absolvovali rozhodčí během pár minut, aby nenechali hráče podepsat zbytečně nekorektní výsledek, byť by v tomto případě šlo o "umazání ran".

No a nakonec ještě to Rozhodnutí. Jde Rozhodnutí 34-1b/1 a říká, že hráč má být i po skončení soutěže diskvalfikován i v případě, že (ať už vědomě či nevědomky) zapomněl do svého výsledku zahrnout i trest o kterém věděl, že ho má dostat.

Snad jsem Vám trochu osvětlil pozadí těchto případů a to jak pravidlově, tak i lidsky. A snad je teď trochu jasno v tom proč a jak takové případy vznikají a proč jsou řešeny ba dokonce co víc - MUSÍ BÝT ŘEŠENY.

Díky za dotaz Ondřeji!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 Daily Fitness od 4. 3. 2019