Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Ztráta rány a vzdálenosti

A A A

Dobrý den,
částečně reaguji na jeden z posledních dotazů, resp. jeho tematika mi připomněla věc, na kterou jsem se již dlouho chtěl zeptat.

V americkém filmu Tin Cup (Zelený svět) z roku 1996 hraje na 18. jamce 4. kola Kevin Costner jamku par 5. Po první ráně na fairway se pokouší o "nemožné" - zahrát druhou až na green (velice známá scéna). Takže, Costner střelí první míček do vody, pak by si mohl jít dropnout, ale on uplatní pravidlo ztráty rány a vzdálenosti (přijde mi nepravděpodobné že by hrál míč provizorně) a do vody pošle druhý míček. A poté se chystá hrát potřetí z fairwaye. V tu chvíli je záběr do komentátorského studia, kde jeden z komentátorů prohlásí, cituji: "stačí když si dojde pro drop a zahraje pět". Ale pokud správně počítám tak: první rána do fairwaye, druhá do vody, třetí trestná, čtvrtá do vody - a teď kdyby šel dropovat k vodě u greenu tak přeci pátá trestná a hraje šestou. Takže si nějak nemůžu vysvětlit to "zahraje pět". Pět už by zahrát nemohl a pátou ránu (pokud by to tak bylo myšlené) taky ne.

Napadla mě jen tři vysvětlení: chyba v americkém filmu (nic nového) nebo byla v roce 96 jiná pravidla, nebo je možné jít v takovéto situaci dropovat ten první utopený míček a tedy třetí drop a hraju čtvrtou?

K tomuto mám doplňkový dotaz, situace, kdy hráč zahraje ránu která skončila na hranici vodní překážky (z našeho pohledu je prokázáno nebo téměř jisté že míč je ve vodě). Hráč hraje nový míč z místa kde byl (neřekne že se jedná o provizi) a ten umístí na metr k jamce. Zbytek flightu už je taky na greenu když si tento hráč jde podívat k té vodní překážce kam míček poslal. Poté vyndavá lovítko, vytahuje míček a když ho vyndavá tak se jen tak ptám jestli je to ten jeho míček (ze zdvořilosti) a hráč potvrdí že ano. Jeden ze spoluhráčů na greenu, takový iniciativní místní "mazák" zvedne hráčův míček z greenu (metr od jamky, toho hráče co střílel do vody), jemu překážel v dlouhém patu a ten kamarád si šel zatím ještě k bagu který nechal před greenem. No a tento "mazák" na něj zavolá a hází mu zvednutý míček se slovy "chytej, to je ten tvůj provizor". Příliš pozdě jsem se já ohradil, že to přeci nebyl provizorní míč a že to s ním musí dohrát, o co víc že byl v lepší poloze než míč, který by se musel teprve dropovat. Na to se se mnou začal hráč, který míč zvedl, hádat, že jakmile byl míč z vodní překážky nalezen, musí být dropován. I samotný hráč, kterého se to týkalo byl skutečně připraven dropovat, myslel si že míč na greenu hrát nemůže, sám ho považoval jen za provizor. Ale já jsem si byl jistý, že tuto skutečnost neohlásil a i samotný hráč to po krátkém přemýšlení přiznal. Nicméně bylo zjevné, že přestože to neřekl, jako provizorní chtěl míč zahrát.

V tu chvíli jsem drze uplatnil svoji "autoritu hráče s nejnižším hcp, přestože jsem byl nejmladší" a prosadil si svojí. Že tedy míč byl novým míčem ve hře a musí být dohrán. Míč jsme umístili přibližně tam kde byl a hráče, který ho zvedl, potrestali jednou trestnou.

Děkuji za odpověď,
Daniel

Odpověď na dotaz



Dobrý den Danieli

Film Tin Cup provázely drobné nepřesnosti napříč spektrem. Ale (aspoň tedy z mého ryze osobního pohledu) herecké výkony, charakterová kresba postav, muzika a celkově klasicky americký příběh s happy-endem tento fakt bohatě přehluší. Jak říkám - budiž odpuštěno za všechny ty úžasné hlášky a situace, včetně hry lopatou a věty "a ještě běží"...
Ani v roce 1996 (sáhnul jsem do poličky nad monitorem a pro jistotu otevřel Rozhodnutí z tohoto roku) nemohl v takové situaci nikdo hrát provizorní míče. Ani "Roy McAvoy", ani Kevin Costner. Nicméně jsem se snažil dopátrat, kde by mohlo dojít k záměně. Věřte - nevěřte v dostupném scénáři konkrétně tento dialog vůbec není k nalezení. Při poslechu originálu na You Tube jsem nebyl schopen rozumět. Takže; buď nebyl přeložen z originálu minulý čas (...mohl dropnout a hrát pět...) nebo třeba ve střižně byla scénka posunuta "o ránu dál". Každopádně se ve Vámi popsaném momentu Roy snaží dropnout míč s pátou trestnou před odehráním šesté rány. Takže možná chyba ve střihu, možná nepřesný překlad, v žádném případě možnost jít si dropnout po dalších ranách z fairwaye třetí trestnou a hrát čtvrtou neexistuje a ani v roce 1996 neexistovala.

K pravidlové situaci další:
Pan "mazák" tomu dal korunu. Provizorní míč podle všeho nemohl být hrán - sám uvádíte, že bylo známé nebo prakticky jisté, že míč ve vodní překážce skončil, takže úplně všechny úvahy o provizorním míči jsou v tomto případě absolutně irelevantní, více česky řečeno mimo mísu. Ve chvíli, kdy Váš spoluhráč spustil míč na místě, odkud do vody zahrál, vybral si variantu úlevy od vodní překážky a to podle Pravidla 26-1a. "Mazák" = Spoluhráč s ním na greenu pohnul, tedy podle Pravidla 18-4 míč měl být umístěn zpět beztrestně. Konečné řešení z pohledu hráče, který zahrál míč do vodní překážky, je naprosto OK, z pohledu hráče, který míč zvednul (místní mazák), to v pořádku nebylo, protože nebyl důvod (ani nebylo podle čeho) jej trestat, takže ta trestná pro něj byla taky mimo mísu. Takže jste si v případě prosadil jako "autorita mladší s lepším handicapem" jednu půlku prima, v té druhé se Vám to moc nepovedlo...

Takže příště pozor na tresty. Lepší je sehnat před podpisem karty rozhodčího (nebo aspoň fundovaného člena Soutěžního výboru) a tam, kde si nejste jistí, konzultovat a do kolonky napsat a podepsat nakonec správný výsledek. A pro všechny;
- tvrzení "jakmile byl míč z vodní překážky nalezen, musí být dropován" je holý nesmysl. Tak hezkou hru!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 Daily Fitness od 4. 3. 2019