Obarvení od 10. 6. 219 levá část
Obarvení od 10. 6. 219 pravá část
Obarvení od 10. 6. 2019 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Trening pocas kola a pred nim

A A A

Dobry den,

ako vidite, poradnu som si velmi oblubil, verim, ze Vase odpovede na moje otazky potesia aj inych citatelov. Tato otazka uz tu bola v inej odpovedi trochu zodpovedana, avsak nebojim sa nacriet znovu a hlbsie.

Takze.
1.) Hram stablefordovy turnaj. Jamka par 5 sa mi hrubo nepodarila uz na zaciatku. Tak zdvihnem loptu a poviem, ze skrtam. Z predchadzajucej odpovede niekde hlboko v poradni som pochopil, ze ked si tu hned lopticku dropnem a len tak treningovo si dokoncim jamku, tak je to ok (samozreme, je tu aj etiketa a zdrzovanie....). A teoreticky po zdvihnuti lopticky si ju aj mozem nejaky cas niest a dropnut az ked budem 100m od jamky a dohrat jamku cvicne odtial - ak nebudem zdrziavat. Spravne?
Doplnujuce otazky:
2) Mozem si tu lopticku dropnut az na greene a len si dat dva putty?
3) Ak sa mi povedzme nepodari vyssie spominana rana zo 100m, mozem si pod nejakou zamienkou este raz dropnut a zahrat dalsiu cvicnu ranu?
Alebo dat si po ceste tri chipy? (aj ked tu by asi islo o zdrziavanie, ale povedzme, ze nie).

Asi mi ide o vyklad, co vsetko sa zmesti do terminu "Rany zahrane pri pokracovani hry na jamce..." z pravidla 7-1b. Apropo, ked som si to pravidlo cital, dost ma prekvapilo, ze po dohrani jamky si mozem zopakovat nejaky putt na danej jamke. To som vzdy myslel, ze sa to nesmie.
A este jedna na tuto temu. Ak telefonicky zavolam jednemu clenovi sutazneho vyboru a on mi telefonicky povie, ze je v poriadku, ak si pred poobednym turnajom zahram doobeda 9 jamiek na tom istom ihrisku, tak splnim tym Poznamku pod pravidlom 7-1,b a mozem byt bez obav?

Odpověď na dotaz



Tak to je prima! Doufejme, že potěší.

Pro zjednodušení jsem Vaše otázky očísloval. Takže:

Ad 1) Jedná se o porušení Pravidla 7-2, Cvičení behem kola.Na stranách 119 a 120 českého vydání Pravidel golfu najdeme tresty udělované ve Stablefordu. Konkrétně se jedná o Pravidlo 32-2 a trest DSQ v soutěži, tedy kdy je hráč DSQ z turnaje a odchází. Tady je - naprosto logicky - trest DSQ z turnaje za porušení Pravidla 7-1. V případě Pravidla 7-2 by jednalo o DSQ na dané jamce. Tedy pokud nezdržujete a zahrajete si ránu na již škrtnuté jamce, pak jste "diskvalifikován" na této jamce a v turnaji můžete klidně pokračovat. Můžete si tedy dropnout míč sto metrů od jamky a zahrát si příhru na green, zahrát si i putty. Jen nesmíte zdržovat a to nejenom hráče za vámi, ale ani hráče ve vlastním flightu!

Ad 2) V souvislosti s výše uvedeným - ano.

Ad 3) Relativně ano, já bych Vás hnal. V té chvíli už máte spěchat ke greenu, abyste pomohl s obsluhováním praporkové tyče pro své spoluhráče nebo způsobně čekat u dalšího odpaliště a přemýšlet, jak na další jamce zahrát body. Ale pokud by situace byla taková, že byste nezdržoval, pak (opět opakuji - je to nepatřičné, byť ne proti pravidlům) - ano.

A teď pozor: Vámi citovaná sekvence není součástí Pravidla 7-1b, ale 7-2! A to je přesně to, o čem je řeč. Pokud je výsledek jamky již rozhodnut, znamená konkrétně ve Stablefordu (při jamkovce je to jasné) když je jamka dohrána nebo když je míč zvednut (= škrtám jamku). Jsem rád, že Vás Pravidlo 7-2 mile překvapilo... ;o)
K poslednímu dotazu jen tolik: pokud ostatní účastníci turnaje měli stejnou možnost, pak je to ok. Pokud ne, pak je to na protest a na zrušení turnaje. Hlavně by bylo správné se na takový nesmysl neptat. Hraje se na rány (i Stableford je formát hry na rány) - nesmí se trénovat. Soutěžní výbor by v opačném případě do propozic možnost tréninku uvedl a všichni by měli stejnou možnost přípravy. Věřím, že víte, o čem je řeč.

Tak hezkou hru!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Karlovy Vary Square 300 od 29.4.2019