Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Re Stratena Lopta na fairwayi

A A A

Dobry den pan Jon,

dakujem za Vas vyklad. Avsak nejako sa s nim neviem zmierit, lebo podla mna to porusuje zakladnu premisu pravidiel - rob co je fer. Ked loptu vsetci videli lezat na strede fairwaye (cize de facto nikdy nebola stratena, len sme ju na chvilu stratili z dohladu, ked sme isli do lesa pre inu loptu) a nefukal silny vietor, tak je podla mna prakticky iste, ze loptou musel pohnut vonkajsi vplyv. Akceptujem pri druhej situacii, kde lopta mohla zapadnut pod drn, pod trosku travy, do nejakej diery. Ale ked sme ju videli lezat na fairwayi? Ako inak sa mohla pohnut/zmiznut??? Ono je to asi dost subjektivne, co je "virtually certain", mozno iny rozhodca by rozhodol inak. ;-) Este doplnujuca skutocna situacia. Jamka 15 Austerlitz. Par 3. Zahral som do predneho bunkra pri greene, ktory je dost hlboky. Zrazu z bunkra vybehol pes a utekal k majitelovi prec z ihriska. V bunkri stopy po lopte, stopy psa okolo a lopta nikde (nikto vsak na tu dialku nevidel, ci pes ma nieco v papuli). Krical som na majitela psa a ten mi povedal, ze pes ziadnu loptu nema, ale mohol klamat, alebo pes loptu proste niekde pustil vo vysokej trave. Dufam, ze tu som mohol postupovat podla pravidla o vonkajsom vplyve...

Kazdopadne tato poradna je uzasna vec, drzim palce aby ste mali chut aj nadalej.
Peto Magala

Odpověď na dotaz



Dobrý den Petře

Ok. Pokud jste, dejme tomu, prošli okolo Vašeho míčku na fairwayi a přitom ho třeba i letmým pohledem identifikovali, nebyl na skloněném terénu a nefoukal silný vítr, dejme tomu, že uprostřed fairwaye, pak můžeme možná mluvit o naplnění sousloví "prakticky jisté".
Jamka 15 Austerlitz: ano - tohle je jasný případ. Stejně jako holčička, která odvezla míč v Telči z greenu třináctky při PGAC Strokeplay Championship pozdějšímu vítězi Stevu Bradleymu. Pak se jedná stoprocentně o případ Pravidla 18-1 se šťastným a beztrestným koncem.

Důležitým vodítkem je Rozhodnutí 27-1/2.5, na které se teď podíváme zblízka:
?: Hráč, který není schopen najít a identifikovat svůj míč, začne tuto situaci řešit radši jako kdyby míčem pohnul Vnější vliv než jako míč ztracený, při úplné absenci naplnění pojmu "známé nebo prakticky jisté". Na základě toho spustí míč na místo, kde podle jeho názoru ležel míč původní (Pravidlo 18-1) a odehraje ho namísto toho, aby postupoval s trestem jedné rány a ztráty vzdálenosti jako v případě ztraceného míče (27-1). Jaké je rozhodnutí?
O:V případě, že nebyl naplněn pojem "známé nebo prakticky jisté" pro pohnutí míčem Vnějším vlivem, hráč byl povinen uvést další míč do hry podle Pravidla 27-1. Odehráním míče spuštěného podle Pravidla 18-1 zahrál hráč z nesprávného místa.
Ve hře na jamky ztrácí jamku (Pravidlo 20-7b)
Ve hře na rány obdrží trest jedné rána a ztráty vzdálenosti podle Pravidla 27-1 a další trest dvou trestných ran podle Pravidla 20-7c. Protože porušení bylo závažné, stává se subjektem k diskvalifikaci, pokud vzniklou situaci nenapravil podle druhého odstavce Pravidla 20-7c.

Hrana, za kterou už hráč může poškodit všechny ostatní spoluhráče v turnaji, je v tomto případě velice ostrá a tenká. A pokud skutečně nevím, co se s mým míčem stalo, je víc než fér přijmout trest za ztracený míč a vrátit se zpátky. Stejně jako to udělal například kamarád v Semilech, když nenašel svůj míč na fairwayi, kde ho všichni předtím viděli (pro upřesnění - Festivalka, jamka č.8/17, drive do údolí, dlouhý přechod převážně lesem zpět k míči, protože se jedná o bývalý skokanský můstek). Oslovil všechny "kolemjdoucí" flighty. Všichni mu tvrdili, že tam míč nebyl a tak se poctivě vrátil zpátky. A po hře mu to nedalo a jednomu "proslavenému" výtečníkovi vlezl do bagu. A ejhle! Provéčko bylo na světě!

A ještě jedno vysvětlení týkající se filozofie přístupu ke golfu. Na Čeladné v roce 2009 došlo k situaci, kdy jeden můj kolega rozhodčí viděl na vlastní oči míč, jak poté, co ho málem trefil, zůstal ležet metr od něj v semiroughu. Odjel z tohoto místa a o chvilku později ho volali zpět. Míčem mezitím pohnula bugyna TV. Kolega věděl, kde míč ležel. A tak hráči umožnil míč očistit a umístit. Hráč, konkrétně Thomas Levet, s tímto rozhodnutím lehce polemizoval. Po dohrání kola vyhledal ředitele turnaje a ten nakonec v rozhovoru s kolegou žádal, aby příště nechal hráče míč dropnout. Protože, cituji: "Z jednoho metru nemáš možnost vědět přesně, jak poloha míče vypadala a může to pak být velice nefér, když si hráč míč umístí, místo toho, aby ho dropnul." Cítíte tu nianci? Nejenom rozhodčí, kterého se to týkalo, ale i my ostatní jsme při pozdějším rozebírání této situace dost kroutili hlavami. Ale nakonec jsme se třeba i s kolegou Jirkou Kubelíkem rozhodli, že na Pilsner Urquell Czech PGA Tour budeme postupovat stejně, řekněme stejně přísně.

Ufff. Tak jsem se trochu rozepsal. Ano Petře, máte pravdu. Rozhoduje vždy ten rozhodčí, který je k situaci přivolán, nebo ten rozhodčí, který je osloven. V tomto Vašem případě budou rozhodovat úroveň a zkušenosti a taky hodně přístup a empatie. Jinak pro upřesnění mých slov a hlavně výrazů úroveň a zkušenosti. Během Alps Tour na Mnichu v roce 2008 nám rozhodčí nechal odehrát hráče míč jasně ležící mimo hřiště, v přímém TV přenosu nenechali před dvěma roky Kima uhrabat bunker před spuštěním a odehráním provizorního míče.

Díky za dotaz a polemiku, díky za pochvalu a slib nakonec: chuť budu mít dokud budete mít vy, hráči, chuť se ptát! Hezkou hru.

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 začínáme 6. 4. 2019