Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Hůl spadlá do překážky

A A A

Dobry den pane Jone,

chci Vás požádat o objasnění pravidel v situaci, která se udála v sobotu při Národce na Kaskádách. Syn dostal od rozhodčího na hřišti 2 trestné rány podle pravidla 13-4 Míč v překážce.
Po vstupu do překážky (bunkru) se rozhodl přemístit hrábě, které ležely v zamýšleném směru rány. Protože potřeboval obě ruce, rozhodl se, že odhodí hůl mimo bunkr. Při tomto manévru mu hůl vyklouzla z ruky a spadla do překážky. Více než dva metry od něho i od míče. Míč se tedy nepohnul a ve chvíli, kdy hůl spadla do bunkru hůl nedržel. (Spadla tam).
Mě se tyto trestné nezdály, neboť tímto jistě nezískal pro sebe žádnou výhodu a jistě také nezkoumal stav překážky 13-4-a dle mého nenaplnil ani 13-4-b, kde se hovoří o dotknutí se holí půdy v překážce, neboť pokud se mám něčeho dotknout holí, tak ji přece musím držet.
Šel jsem tedy za hlavním rozhodčím se žádostí o vysvětlení situace, ten mi trest potvrdil. Argumentoval, že pokud se hůl dotkne písku v bunkru, tak je vždy trestná.
Jediná výjimka je, když hráč chce zabránit pádu, což není tento případ.
Protože na národce jsou jistě erudovaní rozhodčí, tak to tak pravděpodobně bude. Zvláště, když se shodl rozhodčí na hřišti s hlavním rozhodčím. Mně to však vrtá hlavou a nemyslím si, že by v tomto případě mohly být dány trestné dle pravidla 13-4, pravděpodobně je tato situace řešena v rozhodnutích.

Prosím o vysvětlení.
Děkuji, Radek

Odpověď na dotaz



Dobrý den Radku.

Prosím přijměte na úvod moje následující slova jako konstatování skutečnosti a nikoliv snahu bagatelizovat jakoukoliv cestou váš dotaz. Bohužel se mi už několikrát stalo (většinou se jednalo o dotazy týkající se výkonu rozhodčích tam či onde), že se tazatel ve snaze prokázat pomocí Poradny chybu rozhodčímu dokázal přiklonit k poněkud (někdy bohužel i zcela!) odlišnému popisu fakt, událostí nebo jejich sledu, už jsem jednou narazil i na falešný podpis. Proto budu i v tomhle případě pochopitelně opatrný. Ne proto, abych zakryl z jakékoliv solidarity potenciální chybu některého z kolegů. Sám jsem vyrobil šerednou hrubku před několika lety, vím, jaké to je a znám dobře tyhle pocity.

Radku doufám, že vás tenhle úvod nijak neurazil. Pravidlo 13-4 má neskutečných 43 (!!!) Decisions čili Rozhodnutí. Už to svědčí o tom, jak moc "anomálií" se při řešení tohoto Pravidla může vyskytnout.
Pokud k popisu situace už nelze nic dodat, pak bych se přikláněl k tomu, že lze použít jen základní Pravidlo 13-4, vyjímku 1b), která povoluje hráči beztrestně odložit hole v překážce. Pokud by vznikla diskuze okolo "stylu odložení hole", pak lze určitě aplikovat Decision 13-4/21;
Q.
A player’s ball lies in a bunker. He casually throws a rake into the bunker for use after his stroke. The rake does not move his ball or improve the lie of the ball. Does the player incur a penalty?
A.
No. Placing a rake in a bunker is permissible. In this case, throwing the rake into the bunker was the equivalent of placing it.
If the rake had moved the ball, the player would incur a penalty of one stroke for causing his ball to move; and the ball would have to be replaced – Rule 18-2.


Přeloženo ve zkratce - hráč odhodil do bunkeru hrábě a na dotaz, zda došlo k porušení Pravidla 13-4 Rozhodnutí odpovídá, že nikoliv, protože se jedná o ekvivalent "odložení" a ještě dodává, že pokud by došlo při "odkládání" hrábí (logicky) k pohnutí míčem, bylo by to za jednu trestnou.
Pokud tedy opravdu není co k popisu situace dodat, pak se zřejmě rozhodčí dopustili omylu, nebo třeba jen došlo ze strany hráče k nesprávné interpretaci, nebo - byť to zní hodně zvláštně - si prostě v první chvíli rozhodčí a hráč nerozuměli. Jako příklad tohoto možného procesu uvedu následující - na základě vyjádření rozhodčího "Bohužel ti nemůžu dát úlevu pro náhodnou vodu..." si hráč připsal dobrovolně trestnou ve chvíli, kdy na mokrém hřišti ležel míč zapíchnutý na fairwayi... Těžko tady vinit rozhodčího... Nicméně někdy je potřeba zpomalit a projít si komunikaci pěkně celou a nikoliv zkratkovitě.

Závěr? Je pravděpodobné, že situace nebyla správně posouzena, ale na 100% to tvrdit opravdu nemohu, protože se mohou najít dodatečné informace, které nemám, a které by vedly ke zjištění, že rozhodčí vynesl svůj verdikt na základě neúplného nebo zkresleného sdělení. Právě tak ale může jít o prostou chybu, která - bohužel - stála hráče dvě trestné.

Díky za dotaz Radku a hezkou hru do podzimních kol.





Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 začínáme 6. 4. 2019