Obarvení od 10. 6. 219 levá část
Obarvení od 10. 6. 219 pravá část
Obarvení od 10. 6. 2019 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Oprava steny jamky po dohrani jamky

A A A

Dobry den Michaeli,
prosim o finalni "rozhreseni" situace, ktera se odehrala na jednom federacni turnaji na rany. Bylo to na miste reseno s rozhodcimi, kteri nejak rozhodli, ale mira nesouhlasu s rozhodnutim a sire nazoru (spatne/dobre, 1-x trestnych) na to, jak to spravne resit byla a je prekvapujici.

Co se stalo: hrac A doputtoval (nebyl posledni puttujici ve flightu) a kdyz sahal pro mic do jamky mel pocit, ze zavadil o stenu jamky. Pri vyndavani mice nekolikrat poklepal na stenu jamky ve snaze ji zpevnit.
Neopravoval hranu, nic zasadne nezmenil.
Po dohrani flightu (posledniho hrace na teto jamce) byl pozadan protihracem ve flightu, aby si napsal trestnou. Nebylo zmineno podle jakeho pravidla, pouze bylo timto hracem receno "za opravu jamky".

Co si o tom myslite? Diky za radu Tomas

Odpověď na dotaz



Dobrý den Tomáši.

Opět je na místě udělat obšírnější úvod.
1) Rozhodčí jsou jen lidi.
2) Naprostá většina rozhodčích, pracujících pro ČGF na federačních turnajích, je na takové (pravidelně prověřované) úrovni, aby se vyvarovala nějakých hrubých chyb, které se ale čas od času stanou a nevyhnou se všem (ani mně).
3) Budu striktně vycházet z toho, co píšete, snad jen s upřesněním - ten, kdo hráče upozorňoval na trest, byl podle Pravidel spoluhráč.

Rozhodnutí 1-2/3.5 přesně vymezuje hranu, kdy jde o beztrestné počínání a kdy už následuje trest. A tady už bych potřeboval "vyšetřit" další detaily. Je nutné co nejpřesněji vědět důvod, proč hráč něco provozoval v blízkosti jamky. Takže nezbývá, než obě varianty popsat:

Pokud hráč udělal to, co udělal, protože chtěl jen cosi opravit a pečoval tak o hřiště, neměl být trestán.
Pokud hráč měl v úmyslu cokoliv fyzicky změnit na podmínkách hry na jamce a ne pouze pečovat o hřiště, pak je trestán. Neobdrží ale jednu ránu za dotknutí se dráhy puttu, což požadoval spoluhráč, ale rovnou dvě podle Pravidla 1-2.

No a tady bych se ještě trochu pozastavil... Můžeme si ukázat jak strašně důležité je vyšetřit důkladně a v klidu všechny okolnosti případu. Rozhodčí se zeptá hráče "Proč jsi to udělal?", hráč odpoví "Jsem chtěl zarovnat hranu greenu...", následuje otázka "Proč?", hráč zoufale vyhrkne "Já nevim, asi jsem možná trochu škrtnul o hranu..." a rozhodčí, pokud je dostatečně horlivý, má jasno. 1-2 a dvě trestné... Pokud by hráč na první otázku rozhodčího odpověděl jasně "Poškodil jsem jamku při vyndávání míče a tak jsem to chtěl po sobě opravit." byl by stejně horlivý rozhodčí rovnou opačně přesvědčený, že bylo vše beztrestné. Ovšem pak je třeba se zeptat všech, kdo celou situaci viděli. Pokud by s tímto vyjádřením panovala významná shoda, pak je rozhodnuto a trest se nekoná.

Abych nebyl úplný alibista, mně to přijde, že to mělo být posouzeno beztrestně. Vy výsledek neuvádíte, tak věřím, že to celé proběhlo beztrestně.

Díky za fajn dotaz Tomáši a hezkou hru!





Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Karlovy Vary Square 300 od 29.4.2019