Obarvení od 10. 6. 219 levá část
Obarvení od 10. 6. 219 pravá část
Obarvení od 10. 6. 2019 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Míče se srazí při puttování

A A A

Tato situace nastala při dětském turnaji. Oba hráči zahráli svůj dlouhý putt současně. Míčky se bohužel v pohybu srazily a zůstaly stát těsně u jamky.

Hledání řešení v Pravidlech byla detektivka, několik křížově odkazujících odstavců bylo pro nás příliš složité skloubit dohromady.
Pokud se dobře pamatuji, přivolaný rozhodčí nechal dohrát oba míče jak ležely, hráč původně dále od jamky dostal dvě trestné. A ty mu po další debatě byly nakonec také zrušeny, protože hraní mimo pořadí je pouze věcí etikety.

Existuje na tuto situaci nějaký výklad v Rozhodnutích?
Děkuji,
Michal

Odpověď na dotaz



Dobrý den Michale

Nestalo se to náhodou v Benátkách...? ;o) Je vidět, že jste postupovali (aspoň zpočátku) při hledání v Pravidlech správně, protože právě tenhle exces vyžaduje správnou kombinaci několika odkazů, přesně jak popisujete.

Pravidlo 19-5b "Míč v pohybu vychýlen nebo zastaven jiným míčem v pohybu" je to, které srážku dvou míčů popisuje. Také říká, že pokud došlo k porušení Pravidla 16-1f "Zahrání rány, zatímco jiný míč se pohybuje", pak hráč obdrží 2 trestné rány. Neobdrží je tehdy, byla li na něm řada. Dál je v Pravidle 19-5, respektive v jeho výjimce, odkaz na Pravidlo 19-1b pro případ, že druhý míč byl Vnějším vlivem. V Definici Vnějšího vlivu najdeme, že jím jsou také (kromě jiného) míče hrané na stejné jamce jinými stranami ale jen v případě jamkovky, takže se nás nebude tohle v tomto případě týkat. Otázka Definice Vnějšího vlivu a Pravidla 19-1b je zde pro určení postupu poté, co se míče po srážce zastaví. Takže řešení:

Hráč A, který byl na řadě, a hráč B, který byl blíže jamce zahráli současně svůj putt a jejich míče se srazily. Pokud se šetřením dojde k závěru, že hráč B zahrál ve chvíli, kdy se už míč hráče A pohyboval, pak obdrží hráč B dvě trestné rány za porušení Pravidla 16-1f a hráči budou hrát jak míče leží, hráč B s dvěma trestnými navíc.
Situace podobná, kdy zahraje nejprve hráč B a o chvilku později (prokazatelně) hráč A ovšem povede k jinému závěru. Pak hrál podle Pravidla 16-1f nesprávně hráč A, ovšem nebude trestán, protože byl na řadě (16-1f, str.79 CZE). A protože opět došlo k vychýlení obou míčů tak, kdy navzájem jeden druhému nebyl vnějším vlivem, pak opět oba hráči budou hrát jak míče leží, tentokrát oba beztrestně.

Je to jeden z těch případů, kdy Pravidla jsou velice spletitá a jedině jejich kombinací je možné najít řešení, které určitě chvilku potrvá. A zbývá poslední odpověď. Protože jsme nepotřebovali další dovysvětlení a stačila nám jenom Pravidlová knížka - což je naprosto optimální případ, není třeba ani Rozhodnutí.

Tak pozor při hře na greenech! Hezkou hru Michale.

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Karlovy Vary Square 300 od 29.4.2019