Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Alfred Dunhill Champ. 17. jamka

A A A

Dobrý den,

předem se omlouvám, můj dotaz bude asi trochu simplex, ale o víkendu mě zarazila při sledování golfu v televizi jedna situace. Nevím, jestli jste viděl problémy hráče P. Martína na 17. jamce A. Dunhill Champ.? Hráč zahrál drive do FW bunkeru. Odtud se ho pokusil dlouhým železem neuspěšně vyhrát ven. Míčem zásáhl hranu bunkeru - míč zmizel. Po krátkém hledání byl zřejmě nalezen zaražený v hlíně v roughu asi 10-15 cm za hranou bunkeru (evidentně narazil do hrany těsně pod povrchem a zaryl se tak hluboko, že byl mimo bunker). Hráč po přivolání rozhodčího míč vyjmul, identifikoval, nechal očistit caddymu a pak 2x dropoval na místo nalezení míče. Míč se vždy zakutálel do bunkeru a byl tedy napotřetí umístěn. Následující Martínova rána byla podle popisků jeho 3.

Můžete mi prosím situaci trochu rozebrat? Mám pocit, že byly chytře využity možnosti pravidel, protože míč byl v původní pozici evidentně nehratelný nebo velmi těžko hratelný, zatímco v nové pozici to sice nebyla žádná sranda, ale šlo to lépe. Martín tím hodně zdramatizoval závěr turnaje.

Předem děkuji.
František

Odpověď na dotaz



Dobrý den Františku

Podle všeho dostupného na European Tour a poté, co jsem požádal přítele Garyho Taita o potvrzení okolností je vše jasné.

Míč nezasáhl hranu bunkeru ale prostě se jenom zavrtal do vysokého roughu a to pořádně hluboko, konkrétně až do půdy. Martín správně míč identifikoval a obdržel beztrestnou úlevu pro míč zabořený ve vlastním důlku, což je specifické rozšíření povolené Pravidly golfu ve chvíli, kdy je povoleno Soutěžním výborem (jinak hráč má nárok na úlevu jen v případě, že je míč zabořený ve vlastním důlku jen na nízko sekané ploše) a v profesionálních turnajích je to běžně stále používaná úleva (například i při Pilsner Urquell Czech PGA Tour). Určitě uměl správně dropovat (i Václav Janoušek vždycky říká, že dropovat se musí umět) a protože míč spouštěný v poli se nesmí zakutálet do překážky, po dvou dropech míč umisťoval na místo, kde se poprvé při opakovaném spuštění (druhém dropu) dotknul země. Následovala třetí rána.

Proč jsem zdůrazňoval, že jeho míč neprošel hranou bunkeru? Protože pak by neměl nárok na beztrestnou úlevu. Takto zarytý míč se počítá (i kdyby byl celým objemem mimo bunker) stále za míč v bunkeru. A to podle Rozhodnutí 13-4 které považuje zabořený míč za zabořený v té části hřiště, kde do země vstoupil. Pokud by tedy Martín "prostřelil" ořez bunkeru, neměl by nárok na beztrestnou úlevu a hrál by buď třetí ránu jak míč leží (zabořený v hlíně - nesmysl) nebo čtvrtou ránu poté, co by si míč jako nehratelný dropnul v bunkeru - samozřejmě do dvou holí, na spojnici nebo původní místo, ne blíž jamce a hlavně s trestnou.

Snad jsem Vám v tomto hezkém případě udělal jasno. Díky za otázku a hezkou hru!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 Daily Fitness od 4. 3. 2019