Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Free drop,informace na startu od marshalla

A A A

Dobrý den pane Jone.

Obracím se na Vás s velice zajímavou otázkou,myslím si: Na startu turnaje,jak je všude zvykem,jsme všichni hráči dostávali informace od místního marshalla ( marshalla klubu na jehož hřišti se turnaj konal ) vč. informací,kde jsou na hřišti povolené tzv. Free dropy. Během hry nastala právě jedna ze zmiňovaných situací marshallem,kdy jsem zahrál Free drop právě dle pokynů,obdržených na startu.
Nicméně kolega ve flightu podal po hře proti tomuto postupu protest a já byl po turnaji diskvalifikovaný ( bez mého vědomí ) s tím,že Free drop se nezahrává v situaci,která nastala,ačkoli právě přesně onu situaci pan marshall na startu popisoval a popisuje stále,jak jsem zjistil při další akci.Ptám se tedy: Na čí straně je vina resp. je v pořádku diskvalifikace hráče za údajně neoprávněný Free drop,když marshall stejného klubu,která diskvalifikaci provedla,dá informaci před zahájením hry,že se Free drop může zahrávat a hráč jej zahraje přesně v souladu s pokyny marshalla,který klub zastupuje?
Člověk se pak cítí dotčený,že je de-facto označen za ,,podvodníka,, i když hrál v nejlepším úmyslu a postupoval přesně dle pokynů marshalla.Na co pak pak marshall je,pokud dává informace,které jsou později označeny za špatné,má klub právo provést diskvalifikaci,když jeho marshall podává informace,které posléze jsou označeny jako porušení pravidla? Není to vina klubu? Na mé vyjádření,že pan marshall podal informace,podle nichž jsem postupoval ( a pan Marshall to nepopírá ),byla reakce,že pan marshall podal informaci mylně ( podává je stále :-) )a tudíž diskvalifikace platí. Nejde mi o diskvalifikaci jako takovou,nejde mi o výsledek,ale o lidský přístup resp. kdo je viníkem v takovém případě a postupoval klub oprávněně?

Děkuji za odpověď.

Pavel Horváth

Odpověď na dotaz



Dobrý den Pavle.

1) Tímhle to celé musím otevřít a prosím neberte si to osobně:
Budu odpovídat přesně v rámci toho, co jste v dotazu uvedl, byť tahle situace vyžadovala v době svého řešení soutěžním výborem a vyžaduje i teď docela nemálo zpřesňujících otázek.
2) Očekával bych, že startér byl členem Soutěžního výboru, řídícícho turnaj. Pak má jeho slovo jasnou relevanci a není možné se obhajovat tím, že podával mylnou informaci. Pokud byl maršál oficiální osobou turnaje jako jeho startér, pak jeho slovo platí a žádná DQ, pokud bylo v souladu s instrukcemi startéra postupováno, nemůže být udělena. Pokud ovšem startér byl jen někdo, kdo pouze předával papíry a moudra a neměl oficiální post v řízení turnaje, bylo to stejné jako nechat si radit od náhodně kolemjdoucího diváka a mohlo tudíž dojít k porušení místních pravidel a využití free drope tam, kde hráč na něj neměl nárok a to v souladu s pořekadlem "neznalost zákona neomlouvá" - bohužel. Jenže pozor!!!
3) DQ bez toho, aby se Soutěžní výbor přesvědčil přímo u hráče, k čemu došlo, je velice zvláštní. Docela si začínám myslet, že recepce zavolala nějakého manažera a ten řekl "diskněte ho" a bylo. Docela si začínám myslet že ten turnaj ani neměl řádně sestavený a vypsaný soutěžní výbor. Tedy funkční (!) soutěžní výbor... A ještě jednou pozor!!!
4) A tohle je ze všeho nejdůležitější! Ať už turnaj řídila recepce nebo soutěžní výbor, došlo k závažné chybě v aplikaci Pravidel golfu. Váš dotaz si vykládám tak (a jiný výklad může stěží existovat), že jste obdržel informaci (teď je jedno od koho) a na základě této informace jste v dobré vůli jednal. Pokud jste neoprávněně čerpal beztrestnou úlevu došel kdokoliv zodpovědný k závěru, že jste hrál z nesprávného místa. A teď jsme u toho:
Pravidlo 6-6d, výjimka!!!!
Výjimka: Jestliže soutěžící odevzdá výsledek na některé jamce nižší, než je skutečný výsledek, pouze protože nezapočítal jednu nebo více trestných ran, o kterých předtím, než odevzdal výsledkový lístek, nevěděl, že je obdržel, není diskvalifikován. Za těchto okolností soutěžící obdrží předepsaný trest podle příslušného Pravidla a navíc dodatečný trest dvou trestných ran za každou jamku, kde se dopustil porušení Pravidla 6-6d. Tato výjimka se neuplatní, pokud je předepsaným trestem diskvalifi kace ze soutěže.

Pokud jste hráli stableford a jamku jste tak jako tak škrtnul, pak žádná DQ z turnaje taky nemůže být aplikována.
Pokud jste hráli na rány (nebo stableford ale na jamce jste bodoval), pak jste měl pravděpodobně dostat 2 trestné za hru z nesprávného místa a 2 navíc podle výjimky k Pravidlu 6-6 výše uvedené.
Proč "pravděpodobně" - pokud jste hráli na rány a získal jste freedropem významnou výhodu (třeba jste se tak dostal mnohem blíž jamce nebo jste se vydropoval neopravněně a beztrestně z překážky nebo z autu) a tuhle významnou výhodu byste před odehráním z dalšího odpaliště neopravil správným postupem, pak by se jednalo o DQ z turnaje.

Docela mě, jak to tady tak píšu, začalo zajímat, na kterém hřišti se incident odehrál.
Pokud budete mít náladu, napište mi to do další zprávy. Slibuji, že ji - pokud si to budete přát - nezveřejním.

Závěrem si dovolím konstatovat, že na 99% byla DQ nesmyslná a nesprávně a halvně nespravedlivě přidělená. I tak vám Pavle přeji hezkou hru.





Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotaz



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
Reklama
26.7.BeřoviceGolf.cz Open Tour
27.7.Mladá BoleGolf.cz Open Tour
27.7.Hamburg, GPorsche European Open
3.8.MstěticeGolf.cz Open Tour
3.8.Ohio, USAWGC - Bridgestone Invita
6.8.ŠilheřovicGolf.cz Open Tour
TOPlist