ČPP – LEFT
ČPP – RIGHT
ČPP – TOP

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Naprah vo vegetacii

A A A

Dobry den,
po dlhsom case mam otazku, snad zaujimavu.

Lopticka sa mi dostala pod strom do vyssej, ale riedkej vegetacie. Dala sa celkom OK hrat.
Po cvicnych svihoch dostatocne daleko od lopty, som zaujal postoj a isiel som udriet lopticku, hral som nejaky dlhsi kontrolovany pomaly chip, nie plny uder.
Pri naprahu som vsak par dlhych listov travy trochu skosil a dokonca nejaku tenku vetvicku stromu som zlomil, tu som vsak nevidel, to ma vyrusilo, tak som svih zastavil a uder som nakoniec nevykonal. Az potom na druhy pokus.
A teraz neviem, je to za trestne rany?

Rozhodne som nemal ziaden umysel si zlepsovat priestor svihu, uprimne som isiel zahrat uder a keby som len travu skosil, tak ho aj dokoncim, s tym som ratal. Ale ta vetvicka ma vyrusila, kedze som o nej nevedel, tak som neudrel, stihol som svih vcas zadrzat.
Je mi jasne, ze pred svihom som nic zle nespravil a keby som loptu zahral tym prvym uderom, tak tiez je to urcite bez trestnej. Detto sa to neda ratat ani za uder, kedze som uder nevykonal. Na druhu stranu mi je jasne, ze ak by som si cvicnym uderom, cvicnym naprahom alebo inak nejako zlepsil priestor svihu, tak je to za dve trestne. Ale takto, zadrzanym uderom? Ak to predsa bolo za 2 trestne, tak bola by odpoved ina, ak by som uder zastavil nie kvoli zlomeniu tej vetvicky, ale povedzme nejakemu rusivemu zvuku, ale tu dlhu travu by som uz stihol skosit v ramci naprahu?

Dakujem za odpoved a este viac za roky trpezlivosti s nami golfistami!
Peto

Odpověď na dotaz



Dobrý den Peťo.

Začnu malinko ze široka. Ve Španělsku v loňském roce v nápřahu urazila ze samostatně blízko fairwaye stojícího stromku jedna z hráček větvičku, která neměla v průměru snad ani půl centimetru. Nápřah přerušila ("...protože mě to vyrušilo...") a začala rutinu znovu a zahrála ránu. Tuhle příhodu pozoroval z bugyny hostující rozhodčí. Ten oznámil hráčce, že v souladu s Pravidlem 13-2 bohužel musí připsat na devítce dvě trestné. Hráčka nesouhlasila. Na místo činu jsme se před podepsáním karty vydali ve složení hráčka, hostující rozhodčí, já a hlavně turnajový ředitel. Sama nám ukázala větvičku, stále ležící opodál. Dvě trestné byly potvrzeny...
Šlo právě o to, že si něco zlomila v nápřahu a nedokončila ránu. Rozšířené vysvětlení:
Když jdu do nápřahu, ve kterém mi vadí větvička a ta mě při svém zlomení dokonce v ráně zastaví, pak je evidentní, že ránu jako takovou činila mnohem obtížnější, než by se zdálo. Následující zahrání celého úderu už bez této větvičky tak bylo mnohem jednodušší a došlo tím pádem k vylepšení prostoru švihu, proušení Pravidla 13-2 a trest dvou ran je neodvolatelný... To slovo VYRUŠILA je přesně to, co celou situaci vystihuje... Hrálo se pak bez ní líp, že ;)?

Tyhle situace jsou vždycky při posuzování tošku "tricky" v tom, že se musí pohlížet na situaci jako celek. Kolik tam bylo takových větviček, jak moc bylo něco vylepšeno a podobně. Pokud jste totiž při nápřahu ulomil jednu z třiceti podobných, takže Vám i nadále dalších dvacet devět vadilo, rozhodně bych to neviděl za vylepšení prostoru švihu. A neberte mě za slovo... :))))))) Těch třicet mě jen tak napadlo...

Díky za prima dotaz a hezkou hru!





Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Mediaboard Square 300 Skanska
Square 300 Šípková 25. 9. – 8. 10. 2017