obarvení leva cast 4. 4. 2018
obarveni prava cast 4. 4. 2018
obarveni top 4. 4. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Masters 2016 - DeChambeau - 18. jamka

A A A

Dobrý den pane Jone,

Koukal jsem na přímý přenos z 2. kola Masters a zarazila mě jedna poměrně složitá pravidlová situace. Na 18. jamce amatérský golfista Bryson DeChambeau zatáhl drive hodně doleva. Hrál tedy znovu z odpaliště se ztrátou rány a vzdálenosti, ale znovu to zatáhl doleva. Tento míč už se rozhodl hrát. V jeho další ráně mu překážela dočasně nepohyblivá závada. Překážela mu zřejmě jen ve směru hry, nikoli v prostoru švihu, přesto od toho dostal beztrestnou úlevu. Odkazuji se na tento článek:
http://golfweek.com/2016/04/08/masters-2016-bryson-dechambeau-ruling-18-hole-second-round/

Nejbližší místo úlevy bylo poměrně blízko betonové cesty. Podle výše zmíněného článku DeChambeau spustil míč nesprávně (nepochopil jsem ale proč) a tak spuštění opakoval. Podruhé už spustil správně, míč se zastavil na cestě (podle mě dál než na dvě hole, ale možná se pletu) a tak nastala další situace - nepohyblivá závada. Nejbližší místo úlevy bylo na druhé straně cesty. Po dvou neúspěšných spuštení DeChambeau míč umístil a odehrál svou 4. ránu.

Mohl byste si prosím výše zmíněný článek přečíst a vysvětlit postup jednotlivých úkonů? Může soutěžní výbor určit, že hráč může uplatnit úlevu i když mu nepohyblivá závada překáží ve směru hry, nikoli ve švihu? Jak se v tomto případě přesně určí nejbližší místo úlevy?

Mockrát děkuji za odpověď i za tuto poradnu

Na tomto videu je zřejmé, že míč se po spuštění odkutálel mnohem dál, než na dvě hole. Podlě mě se tedy rozhodčí dopustil hrubé chyby ve prospěch hráče. Jaký je Váš názor?
https://www.youtube.com/watch?v=Uc02sngU4GM

Honza

Odpověď na dotaz



Dobrý den Honzo.

S určitým zpožděním a velkou omluvou se dnes pustíme do vyřešení situace Brysona Dechambeaua na osmnáctce v Augustě. Na úvod musím podotknout - stejně, jako vždy v případě podobných "televizních" pravidlových incidentů - že televize umí zkreslovat a to řádně. Nicméně jsme se o této situaci dost napovídali s některými mými kolegy. A tak - s upozorněním, že jde o pouhý komentář, nikoliv o jakékoliv oficiální stanovisko jakéhokoliv zúčastněného subjektu - se k situaci trochu rozepíšu.

Hráčův míč skončil na osmnáctce za tzv. TIO (dočasně nepohyblivá závada) a pro tyto závady hráč smí využít úlevu od překážení mezi hráčem a jamkou. Většinou (i u nás na Ladies European Tour) je v takových případech možno využít beztrestnou úlevu na obě strany dle přání hráče.
Dechambeau využil tuto možnost. Další důležitý fakt je, že v případě úlevy od TIO toto velice specifické pravidlo říká, že k překážení závady dochází i do vzdálenosti jedné hole od hranice překážení. Pro jednoduché zapamatování správného postupu si my rozhodčí (ale i hráči) říkáme že jde o "more than one less than two" situaci, tedy že hráč bude dropovat do koridoru vymezeného vzdáleností mezi jednou a dvěma délkami hole.
Dechambeau pravděpodobně (99,9%) nejdřív spustil míč pouze do vzdálenosti jedné hole, nikoliv "víc než jedna méně než dvě" a tak musel povinně dropovat znovu. A teď by vše dávalo smysl pouze v následujících souvislostech: Pokud by míč skončil po dropu do vzdálenosti dvou holí na cestě, pak by byl ve hře a v dalším kroku byl Dechambeau oprávněný čerpat beztrestnou úlevu od cesty, kdy nejbližší místo úlevy by bylo (správně) na opačné straně cesty. Oba dropy pak skončily znovu na cestě a proto byl míč umístěn na místo, kde se při druhém spuštění poprvé dotkl hřiště. Tolik k situaci která proběhla a je jasně definována úvodní podmínkou "Pokud by..."
Honzo, po shlédnutí několika videí (a také na základě našich diskuzí mezi kolegy) musím říct, že jste ve svém posledním odstavci "trefil (na 99,99%) hřebíček na hlavičku.
Je docela patrné, že míč se zakutálel (mnohem) dál, než na dvě hole. A proto měl Dechambeau dropovat znovu a pokud by se míč opět zakutálel dál, než na dvě hole (nebudeme probírat míru pravděpodobnosti, ale určitá tu je), pak by míč umisťoval, ovšem na druhé straně cesty, než se nakonec po proceduře ocitl. Pokud by poté stál na cestě a bral stejnou úlevu, zůstal by stále na stejné straně cesty.
A, ano, tak nakonec Dechambeau "obdržel" od rozhodčího o dost výhodnější pozici pro následující ránu.
Protože celou proceduru absolvoval pod přímým vedením a dozorem rozhodčího, nemůže být trestán za hru z nesprávného místa.

Na konec bych chtěl jenom uvést, že rozhodčí jsou jen lidé. Některé okamžiky na velkých turnajích dokáží vystavit tak silnému stresu, že i primitivní a základní postupy najednou v hlavě nejsou "dostupné" a ve zkratu člověk udělá pitomost. Jedna z velezkušených a opravdu otřelých kolegyň (nikoliv z LET) vloni na RICOHu například dala stejnou (TIO) úlevu jedné z hráček od reklamního banneru namísto toho, aby banner jen odstranili. Hráčka se tak dostala z heavy roughu do prvního semáčku... Ale jak píšu, jsme opravdu jen lidi a jsme omylní. Všichni se snažíme chyby co nejvíc eliminovat a držet se hesla Fast is fine but acccuracy is everything, což se občas nepodaří...

Díky za prima dotaz a omlouvám se za opožděnou a rozsáhlou odpověď Honzo! Hezkou hru!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
18.7.CarnoustieThe Open Championship
19.7.NicholasviBarbasol Championship
19.7.Carnoustie147th Open Championship
20.7.Le VaudreuLe Vaudreuil Golf Challe
20.7.MerseysideThe Open Championship /
23.7.ZbraslavCzech Pro-Am
TOPlist
Square 300 Olomouc 9. 4. 2018