Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Voda mimo břehy a hranice vodní překážky.

A A A

Jamka číslo 10 Zbraslav. Rybníček trochu stoupnul a jazyky vody dosahují daleko za průsečíky mezi červenými kolíky. Můj míček skončil v takovéto velmi mělké vodě daleko od průsečíku nejbližších červených kolíků.

Různé interpretace:

1) Na základě jedné z předchozích odpovědí (situace kdy chybělo částečně značení vodní překážky), není pozice kolíku relevantní a hranice vody je daná tím kam voda dosahuje. Míček je ve vodní překážce.

2) Voda za hranicemi danými kolíky je náhodná voda a situace se řeší přes úlevu - náhodná vodu.

Tyto interpretace jsou vůči sobě v dost těžkém rozporu. 1) je v rozporu s definicí hranic vodní překážky dané průsečíkem kolíků 2) je v rozporu s odpovědí na to kde jsou hranice špatně značené překážky - podle jedné vaší odpovědi se bere břeh vody.
Výklad číslo 1) by mohl vést k absurdní situaci, kdy část ferveje s louží propojenou jazykem s vodní překážkou se stává vodní překážkou.
Výklad číslo 2) by mohl vést k jiné absurdní interpretaci – při chybějících kolících by se větší část vodní překážky mohla stát náhodnou vodou.

Jak to tedy je ? Michal

Odpověď na dotaz



Dobrý den Michale

Tak jdeme na to;
Je škoda, že nemám možnost vkládat obrázky, takže se budu snažit popisovat co nejlépe slovy. A to ve dvou základních situacích:

1) Evidentně chybí kolík(y) ve značení vodní (podélné vodní) překážky a to tak, že jsou viditelné díry v zemi, kolík se povaluje na vlnách v rybníčku, nebo přímo hráč ví, že naprostou většinu času v daném území kolíky byly a někdo (lump) je prostě vytáhnul, nebo jde o krásně ohraničený rybník nebo jezírko a kolíků je tak málo, že třeba rohy překážky jsou kolíky "seříznuty" protože kolíky nejsou právě v těchto rozích umístněny (chyba správy hřiště, greenového výboru, soutěžního výboru...). Pak se jedná o nedostatečně nebo nesprávně značené hřiště a hráč nemá nárok na úlevu od vody, která vybíhá v takovém území mimo spojnici sousedních kolíků, protože úroveň hladiny v místě, kde se dotýká břehu pak tvoří hranici (přirozenou) vodní překážky a nikoliv náhodné vody. Celou situaci řeší Rozhodnutí 26/2.

2) Kolíky jsou na svém místě a vodní hladina evidentně "přetekla" hranici značenou kolíky, ať už z důvodu vyššího množství srážek nebo prostě jenom napuštění umělé nádrže. Pak voda, která evidentně přesahuje značení vodní (podélné vodní) překážky je považována za náhodnou vodu a hráč má nárok na úlevu - tuto situaci řeší Rozhodnutí 25/2.
A také se této situace týká Rozhodnutí 1–4/7, které řeší situaci míče ztraceného v takovém území, kde není možné zjistit, jestli se míč ztratil ve vodní překážce nebo v náhodné vodě, která ji "přetéká". Pak hráč, v souladu s Etiketou musí postupovat jako by míč ležel ve vodní (podélné vodní) překážce.

Pokud po povrchu fairwaye (tam, kde normálně nebývá) teče voda do vodní překážky, pak to není její součást ale voda náhodná. Pokud voda z vodní překážky vystoupá - vyteče - vyleje se náhodně na fairway, jde o vodu náhodnou. Pokud je to běžná - stálá součást vodní překážky, která pouze není označena, pak jde o vodní překážku a její hranici tvoří přirozená hranice tedy místo dotyku hladiny s břehem.

Uf! Tohle byla docela fuška. Slovně se takové situace popisují hůř než s pomocí obrázků. Ve Vašem případě na Zbraslavi půjde prakticky určitě (99,9%) o náhodnou vodu a beztrestnou úlevu.

Díky za velice zajímavý dotaz Michale!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 začínáme 6. 4. 2019