Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Sešlapávání trávy

A A A

Dobrý den, mám zde několik dalších dotazů, pro přehlednost a abych nevytvářel moc dlouhý text, tak vložím každý dotaz zvlášť.

Můj první dotaz se týká situace trochu typické pro mé domovské hřiště GC Hluboká, kde jsou roughy nepříjemné a náhodná voda častá.
Při hcp turnaji, který se odehrál po několika dnech deště, přistihl můj otec hráče se singl hendikepem, jak brutální silou a velice nápadně sešlapává hustou trávu za svým míčem v roughu. Tím si samozřejmě z míče, který byl velice zapadlý a téměř nehratelný vytvořil míč, který byl najednou tak dobře hratelný, jako by byl na týčku. Můj otec se k němu samozřejmě hned přihnal, ale jelikož musel přeběhnout celou fairway tak když dorazil, bylo už dílo hotovo. Provinilý hráč pak jen sebevědomě prohlásil, že pouze zkoušel jestli "nevyšlápne" vodu - což byl ten den častý problém, spojený s beztrestným droppem náhodné vody.

Taťka mi pak řekl, že se rozhodl danou situaci nijak dále neřešit, jednak protože daný hráč již předem deklaroval, že po deváté jamce hru "skrečuje" a také protože se mu ten den dařilo a tak se chtěl spíše soustředit na svou hru. Také můj otec není příliš asertivní a hráčův sebevědomý argument mu podle mě sebral vítr z plachet. Přesto však, i když to nechal být bez potrestání, považoval danou praktiku za naprosto nesportovní a daný hráč přestal v jeho očích být klubovou autoritou.

Já bych poprosil o rozbor z hlediska pravidel, probírali jsme to totiž doma a já jsem byl přesvědčený, že náhodná voda se zjišťuje tak, že vodu "vyšlápnu" při zaujímání normálního postoje. Pak se ale samozřejmě může stát, že míč by byl v náhodné vodě, přestože postojem žádnou "nevyšlápnu".

A také by mě jak postupovat pokud by hráč přiznal vinu, ale místo za míčem už bylo sešlapené. Nechat odehrát z vylepšené polohy a připočítat trestné, nebo navíc zrekonstruovat polohu?

Děkuji,
Daniel

Odpověď na dotaz



Dobré ráno Dane

Je prima, že Vás poradna takhle odvázala! Prošel jsem si nejdřív všechny dotazy a teď se do nich pustíme pěkně popořadě.
Nejdříve se podíváme na Pravidlo 13-2:
13-2. Zlepšení polohy míče, prostoru zamýšleného postoje nebo švihu nebo směru hry
Hráč si nesmí zlepšit ani nikomu dovolit, aby mu zlepšil:
• polohu míče, bylo porušeno
• prostor zamýšleného postoje nebo švihu, možná bylo taky porušeno
• směr hry ani jeho přiměřené prodloužení za jamku, nebo
• prostor, do kterého bude spouštět nebo umisťovat míč;
a to žádným z následujících způsobů:
• přitlačením hole k zemi,
• odsunutím, ohnutím nebo zlomením čehokoli rostoucího nebo upevněného (včetně nepohyblivých závad a objektů označujících hranice hřiště), bylo porušeno právě tímto způsobem
• vytvořením nebo odstraněním nerovnosti povrchu, a možná i tímto způsobem
• odstraněním nebo stlačením písku, volné zeminy, vráceného drnu nebo jiného kusu trávníku, nebo
• odstraněním rosy, jinovatky nebo vody.
Hráč není nicméně potrestán, pokud se tak stane:
• lehkým přiložení hole k zemi při založení za míč,
• při řádném zaujímání postoje,
• při provádění úderu nebo při nápřahu k úderu, pokud hráč úder dokončí,
• při vytváření nebo odstraňování nerovnosti na povrchu odpaliště (Pravidlo 11-1) nebo při odstraňování rosy, jinovatky nebo vody z odpaliště, nebo
• při odstraňování písku nebo volné zeminy na jamkovišti nebo při opravě poškození na jamkovišti (Pravidlo 16-1) což není ani jeden případ týkající se Vámi popsaného excesu

Trestem v tomto případě je ztráta jamky ve hře na jamky a dvě trestné ve hře na rány (samozřejmě i ve Stablefordu a to na dané jamce). Nic není třeba rekonstruovat.

Jinak náhodná voda je opět otázka definic a pamatujete si ji velice správně. Konkrétní text zní takto: Náhodná voda je jakékoli dočasné nahromadění vody na hřišti jinde než ve vodní překážce, které je viditelné předtím anebo potom, co hráč zaujme postoj. Nikoliv tedy voda, kterou hráč kdekoliv "vyskáče", a to ještě za pomoci bagu na zádech a svého kedíéka v nářučí. Buď je viditelná od začátku, nebo se objeví po zaujmutí postoje okolo podrážek hráčových bot.

Ať si taťka tuhle odpověď vytiskne a strčí ji jmenovanému "takyhráči" do bagu. Asi to potřebuje...
Díky za fajn dotaz, který se bohužel týká častého problému!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 začínáme 6. 4. 2019