Golf Geum obarvení  nové levé 6.12.2018
Golf Geum obarvení od 6. 12. 2018 pravá část
Golf Geum obarvení od 6. 12. 2018 horní část

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Správně ohlášená provize

A A A

Dobrý den pane Jon,
předem chci poděkovat za skvělou poradnu, která nám prostým amatérům dokáže leccos polopaticky vysvětlit. Vím, že vždy říkáte, že je to hlavně zásluha a myšlenka pana Paggia, ale bez vašich skvělých a zároveň profesionálních výkladů by poradna nebyla tím čím je!

A teď k mému dotazu. Včera jsem na Kuňce při Challenge tour byl svědkem zajímavé situace. Jeden z našich předních profesionálů zahrál z devátého odpaliště zátah do vysokého rafu vlevo a evidentně chtěl hrát provizorní míč. Doslovně poté při natýčkování nového míče nahlas zahlásil "I hit another one. Titleist 4" a pak už si za míčem dával cvičnou. V tom mu nějaký divák poradil, že musí nahlásit "provisional", což onen hráč poté i udělal.
Je mi jasné, že nemůže jít o radu, protože se to týkalo pravidel a to není rada. Ale znamenal skutečně způsob, kterým hráč ránu ohláslil to, že v podstatě opouští prvni míč a hrál by tedy třetí ránu?
Diskutoval jsem potom s tím pánem, který radu poskytl, na tohle téma a on říkal, že pokud hráč v tomto případě neohlásí explicitně "provisional" tak hraje třetí. Je toto správný výklad?

Předem díky za vaší odpověď.
Petr

Odpověď na dotaz


Petře dobrý den.

:) Na úvod jen řeknu, že vím, o kterém pánovi je řeč. Neuvedu jeho jméno, jen zmíním, že několik let nosí hole na Ladies European Tour, je to výborný caddy, dobrý golfista a v Pravidlech se orientuje velmi kvalitně. Vím, o jaké situaci je řeč, protože jsme se o ní na hřišti bavili.
Petře ano, je to tak. Rozhodnutí 27-2a/1 říká, že hráč musí zmínit slova "provizorní míč" nebo jasně deklarovat, že hodlá postupovat podle Pravidla 27-2a. Toto Rozhodnutí také říká, že následující věty nejsou považovány za naplnění tohoto aktu a tudíž jde o uvedení nového míče do hry:
a) That might be lost. I am going to re-load.
b) That might be out of here.
c) I'd better hit another one. (což je stejné, jako věta českého hráče)
d) I will never that one. I'll play another.
Kdyby se původní míč našel, může někdo ze spoluhráčů namítat, že nikdy nezahrál provizorní míč. A byla by to pravda. Tím neříkám, že by se to tak muselo odehrát. Jen by náš český profík tenhle spor 100% prohrál, kdyby k němu došlo.
Taky je pravda, že nešlo o radu - velmi správně posouzeno.

Takže závěrem poradím všem, kdo budou tento dotaz číst. Neříkejte žádné "pošlu tam ještě jeden", "dám si další", "ten možná už nenajdu" nebo třeba bacha, poletí další koule!" Říkejte vždy jasně a česky - dám si provizorní, nebo klidně řekněte "provižna" - to vám každý rozhodčí uzná...

Petře díky za dotaz a chválu, která těší, panu Paggivoi to vyřídím :) A hezkou hru!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Square 300 Šípková od 8. 10. 2018