DRFG – left
DRFG – right
DRFG – top

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Na greene...

A A A

Dobry den,
dalsia nie celkom tradicna otazka z mojej strany, aj ked ide o dost casty jav na greenoch.

Ked hrame s kamaratom, tak si zvykneme darovat putty. Priznam, ze mojim "zvykom" je ledabolo jednou rukou puttrom (niekedy zadnou stranou, niekedy normalne) odpinknut darovanu loptu smerom k protihracovi, ked je jasne, ze nema zaujem dohrat. Proste aby sa nemusel unuvat... Da sa to povazovat za testovanie greenu, alebo nepovoleny cvicny uder? Nic take v umysle samozrejme nemam.

Jasne, pri kamaradskom zapase je to asi jedno, ak to protihracovi nevadi. Ale povedzme, ze sa mi to stane v riadnom zapase alebo v stablefordovom turnaji, kde spoluhrac napriklad zahra chip, minie jamku a zahlasi "skrtam, hod mi tu loptu prosim" a ja spravim to iste, cize jednou rukou puttrom buchnem do lopty a ta sa odkotula k spoluhracovi. Evidentne nejde o riadny uder a nemam zaujem tym nic testovat. Je to OK? Lebo viem, ze povedzme zatulanu drivingovu loptu mozem odtuknut prec z fairwaye. Samozrejme nesmie ist o ziaden riadny uder, ale jednou rukou pocas chodze bez zaujatia postoja by malo byt ok.

Napadlo ma to teraz pri Ryder Cupe, tam sa nic take neudialo, vsetci sa krasne zohli a loptu hodili...

Dakujem,
Peto

Odpověď na dotaz


Dobrý den.

Odpověď má dvě roviny. Rozhodnutí 16-1d/1, říká, že hráč nebude trestán, pokud svému soupeři daruje další putt a "odehraje" - klepne (angličtina má super výraz "knoks") míč putterem, místo toho aby se sehnul a míč mu podal.
Konkrétně se mluví o "casual action", neboli o "ležérní akci" nebo také o "neformální akci". Určitě si všichni umíme představit, co se tím myslí.
Přesto bych zmínil i tu druhou rovinu. Dělejme to jako chlapci v telce ať se nevystavujeme podezření a vysvětlování. Takže shýbnout, sebrat a hodit nebo předat z ručky do ručky...

Díky za dotaz Peťo a hezkou hru!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Square 300 Šípková 25. 9. – 8. 10. 2017