obarvení leva cast 4. 4. 2018
obarveni prava cast 4. 4. 2018
obarveni top 4. 4. 2018

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Podélná vodní překážka a provizorní míč.

A A A

Dobrý den, Michaeli

Vím, že podobný problém se zde již několikrát probíral, přesto bych rád znal Váš názor, aby bylo řešení podobné situace pro příště jednoznačné.

Situace 1: Terasy - jamka č.12. Hráč zahraje z odpaliště míč doleva a protože si není jistý, zda jej najde ( z odpaliště není dopad vidět ), zahraje ještě míč provizorní. Po příchodu na místo je až k překážce vysekáno a míč zde neleží. S velkou pravděpodobností tedy skončil ve vodě. Po konzultaci s hlavním rozhodčím poté hráč pokračuje s trestnou ránou provizorním míčem, který se stává míčem ve hře.
Situace 2: Český Krumlov - jamka č.17. Hráč zahraje první míč směrem k outu doprava. Ohlásí provizorní míč a ten zahraje pro změnu doleva, kde je po celé délce biozóna se zákazem vstupu značená jako podélná vodní překážka. Ohlásí další provizorní míč a ten zahraje na fairway. První míč je nalezen mimo hřiště a hráč prohlásí, že protože druhý míč je ve vodní překážce, bude dropovat. Po protestech spoluhráčů zahraje alternativně oba a po dohrání rozhodčí rozhodne, (po konzultaci s rozhodčím vyšší třídy), že platí dropovaný míč.

Dle mého názoru je správné rozhodnutí na Terasách protože:
1. Pokud si hráč není opravdu jistý, že míč je ve vodní překážce, nemůže dropovat.
2. Pokud si je jistý, nemůže hrát provizorní míč.
3. Pokud zahrál provizorní míč bez řádného důvodu, pak uvedl do hry nový míč se ztrátou rány a vzdálenosti. ( rozhodnutí 27 - 2a/3).

Tato situace není na hřištích vyjímečná a proto bych rád znal Váš názor.

V dokonalé úctě
Michal

Odpověď na dotaz


Dobrý den Michale.

Do podobné situace jsme se dostali tuto sobotu při Pravidlové přednášce v Bratislavě. Odpovím tedy stejně.
a) Hráč má právo hrát provizorní míč vždy, když jeho původní může být ztracený mimo vodní překážku nebo může být mimo hřiště.
b) pokud potom v místě, kde jeho původní míč skončil, existuje jakákoliv možnost, že míč skončil jinde, než ve vodě (vysoký rough, stromy, od kterých se mohl odrazit bůhví kam...) a neexistuje naopak jediný důkaz, že míč do vody opravdu docestoval, pak je původní míč ztracen a následuje rána provizorním s připočtením jedné trestné za ztracený míč.
c) pokud bylo v Krumlově jasné, že ten druhý - první provizorní - míč skončil v červeném biotopu, pak se (pokud před daným biotopem není třeba široký pás vysokého a velmi hustého roughu, kde se dá ztratit míč jako nic) dá zcela určitě uplatnit znění Rozhodnutí 27-2a/3 a už není možné dropovat u červené hranice. Hráč pak musí (při splnění všeho výše uvedeného!!!) pokračovat třetím - druhým provizorním - míčem hraným z odpaliště a bude tedy (protože původní míč je v autu a druhý ve vodě) hrát po třetím míčem z fairwaye a bude hrát šestou ránu.

Michale vlastně jste si celou situaci správně zodpověděl sám. Jen nakonec upozorním na tu důležitou jemnou nianci - jestli bylo možné první provizorní míč mimo červený biotop ztratit, pak hráč měl právo hrát další provizorní míč a mohl se poté dostat do situace, že ten první provižn našel v biotopu nebo se mu dostalo svědectví, že ten míč tam skutečně je a pak byl drop v pořádku.
Ale podle Vašeho popisu mi to spíš nehraje a postup správný nebyl.

Díky moc za zajímavou situaci a i Vám hezkou hru!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
19.4.San AntoniValero Texas Open
19.4.Rabat, MarTrophee Hassan II
19.4.Greater LoHugel-JTBC Championship
19.4.MarokoLallam Meryem Cup
20.4.Antalya,TuTurkish Airlines Challen
23.4.MstěticeCzech Pro-Am
TOPlist
Square 300 Olomouc 9. 4. 2018