DRFG – left
DRFG – right
DRFG – top

Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Patování nad míčkem ještě jednou

A A A

Dobrý den,
coby pravidelný čtenář poradny jsem zaznamenal dva dotazy na téma zda se smí provést \"cvičný švih\" nad míčkem na greenu. Myslím si, že jsou vyvolané případem Camerona Tringale, který se dodatečně nechal diskvalifikovat z PGA Championship, protože se domníval, že jeho cvičný švih při jednom doklepnutí by mohl být považován za ránu, kterou si ovšem nezapsal. Tento případ se probíral v TV přenosu z jiného turnaje a zřejmě zasel pochybnosti do hlav mnoha českých golfistů. Přiznám se, že to také úplně nechápu - můžete to s ohledem na výše uvedený případ znovu vysvětlit? Původní článek v angličtině zde:
http://www.pga.com/news/pga-championship/cameron-tringale-disqualified-pga-championship-after-scorecard-error

Předem díky i za ostatní!
Milan

Odpověď na dotaz


Dobrý den Milane.
Nejdřív trocha teorie a pak Cameronův případ.

Rána je rána tehdy, když hráč provede pohyb nebo sadu pohybů ve snaze udeřit holí míč v požadovaném směru. Rána se počítá i když neletí tam, kam bylo zamýšleno, a zrovna tak se počítá, když hráč míč mine úplně. Prostě máchnutí holí (jakkoliv povedené či nepovedené) směrem k míči ve snaze trefit ho, je rána. Spousta golfistů se setkala s radou svého trenéra, která se týkala cvičných švihů: \"Dělej cvičné švihy dál od míče a když jsi v roughu tak i jiným směrem, než budeš hrát, aby si někdo nemyslel, že jsi zahrál lufta...\", mám pravdu?
Cameron přišel doklepnout míček a zřejmě jeho setup zahrnoval i cvičný švih nad míčem a následně doklepnutí. Protože ale sled těchto úkonů nedal příliš šancí rozlišit, zda šlo o cvičný švih nad míčem a následně doklepnutí (ideální je dát si pauzu mezi cvičným švihem a puttem tak, aby z řeči těla a úkonů byly vidět úmysly) a protože při sledování záznamu to něj působilo jako kdyby došel k míči a napoprvé ho minul a až potom doklepnul, oznámil své pochyby Rules Committee PGA Tour s tím, že by na něj tato situace mohla vrhnout špatné světlo a že bude lepší, když bude DQ, protože by jen stěží měl šanci vysvětlovat, že to první máchnutí nad míčem byl cvičný švih. Je to maximálně možný fér přístup, byť úmysl zahrát ránu zjevně neměl. Ale pro hráče profesionálních sérií je mnohem důležitější mít po dobu své kariéry čistý trestní rejstřík, než se spokojit s výhrou ve chvíli, kdy mohou existovat pochybnosti o tom, že jí bylo dosaženo v souladu s nejlepšími tradicemi tohoto sportu.

Takže cvičný švih nad míčem - proč ne. V souladu s výše uvedeným ale nabádám k opatrnosti jak z důvodu možného nechtěného pohnutí míčem za trestnou, tak i z důvodu možných třenic o to, zda šlo nebo nešlo o ránu...

Milane díky za dotaz a snad je pochopitelné vysvětlení Tringalovy DQ i rozdíl mezi cvičným švihem jasným a \"nejasným\". Hezkou hru!




Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Square 300 Šípková 25. 9. – 8. 10. 2017