Pravidlová poradna s Michaelem Jonem

Nechtěně zasypaný míč v bunkeru

A A A

Dobrý den,
rád bych se zeptal na řešení situace, která se mi stala při posledním turnaji. Míč skončil po odrazu od stromu na kraji bunkeru. Nebyl jsem si jistý zda je to můj míč a proto jsem se k němu sehnul kvůli identifikaci. Bohužel jsem při sehnutí sklouzl nohou z kraje bunkeru a míč tak částečně zasypal. Je možné před odpalem upravit písek do původní podoby nebo mám zkrátka smůlu, protože jsem si svojí nešikovností ublížil sám?

Odpověď na dotaz



Dobrý den

Důležitá součást popisu tohoto incidentu mi chybí. Ke zvolení správného postupu je ještě potřeba vědět, jestli jste míč opravdu jenom zasypal, což se klidně mohlo stát, nebo s ním zároveň i pohnul. Pojďme se nejdřív domluvit, že jste s míčem skutečně nepohnul.
V Pravidle 12-2 (identifikace míče - sám uvádíte, že jste chtěl míč identifikovat) je jasně dáno, že máte označit jeho polohu a můžete míč zvednout k identifikaci a smíte jej očistit jen do té míry, abyste jej byl schopen identifikovat. Pak jej máte umístit. A to tak, že pokud se změnilo při identifikaci v překážce místo, kam jej budete vracet (což je v bunkeru na 99,99% pravděpodobné), musíte polohu co nejlépe zrekonstruovat. Protože jste si na něj nahrnul písek ještě před tím, než jste ho identifikoval, budete muset rekonstruovat polohu po zasypání pískem. Jinak řečeno znovu ho zasypat. Pokud jste si ho zasypal pískem kompletně, pak máte v souladu s Rozhodnutím 12-1/2 právo na to, abyste malou část míčku (řekněme půl nehtu od palce, nebo prostě pár dimplíků) odstraněním písku očistil. Vše bylo beztrestné.

Pokud byste ale s míčem při vašem "vstupu" do bunkeru a utržení pískové laviny pohnul, pak byste sice měl jednu trestnou za porušení Pravidla 18-2 ale musel byste vše uvést do původního stavu, tedy do pozice před zasypáním...

Pozor na míče v bunkerech a hezkou hru!

Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!

« Předchozí dotazNásledující dotaz »



« zpět do poradny


Na Vaše dotazy o pravidlech odpovídá Michael Jon, který je rozhodčím s mezinárodní licencí. V roce 2007 složil zkoušky na R&A Referees School v StAndrews, v roce 2014 tento úspěch zopakoval na Tournament Administrators and Referees School tamtéž, když reprezentoval PGAs of Europe.

Je prvním (a zatím jediným) Čechem a rozhodčím z postkomunistické Evropy vůbec, který se dostal do elitního výběru nejvyšší profesionální série. Od roku 2012 pracuje pro Ladies European Tour a je stálým členem Sport Department LET a v prosinci roku 2016 dosáhl počet turnajů LET, na kterých se podílel, čísla 50. Soudcoval třikrát RICOH Women’s British Open, dvakrát Major LPGA – EVIAN Championship a v roce 2015 nechyběla ani největší premiéra při Solheim Cupu, včetně juniorského.
Na bugyně seděl na European Tour 2009, 2010 a 2011 v Čeladné a 2014, 2015 a 2016 na Albatrossu i při European Senior Tour 2008 – 2011 na Casa Serena (zde byl také oficiálním startérem turnaje), na seznamu má i sedm turnajů European Challenge Tour.
Po čtyřech letech, kdy byl členem týmu rozhodčích PGAs of Europe, se v lednu roku 2017 stal turnajovým ředitelem této organizace a premiéru si odbyl při PGA’s of Europe Fourball Championship.
Jako rozhodčí pracoval na turnajích R&A (The Open Local Qualifier), PGA Tour de Espana, Alps Tour a EPD Tour. Devět let byl turnajovým ředitelem a hlavním rozhodčím Czech PGA Tour. V roce 2012 řídil World University Golf Championship (ředitel turnaje a technický delegát International Golf Federation). Od roku 2016 je členem Sport Committee European Disabled Golf Association. V roce 2016 získal Zvláštní cenu partnerů ankety Golfista roku. Do jeho publikační činnosti patří mimo jiné „Příručka golfového rozhodčího“ a kapesní publikace pravidel časopisu ForGolf. Je spoluautorem oficiálního překladu Ilustrovaných pravidel R&A (edice 2008) a publikace Craiga Daviese a Vince DiSiai „Golf – Anatomie“ do češtiny.

JonMichael_1032016_02Michael Jon
Komentáře
TOPlist
Squaree 300
Square 300 začínáme 6. 4. 2019