Mladé Buky obarvení od 20. 8. 2018
obarvení Mladé Buky od 20. 8. 2018 pravá
obarvení Mladé Buky top od 20. 8. 2018

Změň Hraj golf, protože život nezměníš

18.10.2011 | Andrej Halada | publikováno v rubrice Novinky
A A A

Už dva roky běží marketingová náborová akce České golfové federace Hraj golf, změň život. Je v půlce své plánované životnosti. Asi by bylo dobré zamyslet se nad tím, zda by měla existovat ještě ty dva zbývající roky.

Kampaň Hraj golf, změň život byla plánovaná ještě v době, kdy se příznaky ekonomické krize teprve začaly projevovat. Můžeme si říkat co-by-kdyby. Kdyby v klubech, na hřištích i mezi lidmi bylo víc peněz, možná by byla teď akce velebena a byla úspěšná. Jenže situace ve společnosti se změnila.

V prvním roce své existence se podařilo akcí oslovit zhruba čtyřicítku českých hřišť a drajvingů. Bez ohledu na ekonomickou situaci to o něčem vypovídalo – nebyla to ani polovina z celkového počtu hřišť a drajvingů. Princip akce se už tehdy ukázal jako ne zcela domyšlený. Hlavní problém byl v tom, že finanční náklady nenesla ČGF, ale hřiště samotná. A „zisk“ v podobě nových členů v klubech byl nejistý.  Mnohé areály si snadno spočítaly, že to pro ně není vůbec výhodné a že na tom mohou prodělat desítky tisíc korun.

Po mediální stránce se ale rok 2010 docela povedl. Objevily se bilboardy, reklama v médiích, dost se o akci psalo. Tento rok, 2011, byl ale mediální ohlas už menší. Jakoby se ty tváře, které měly prezentovat golf (Korn, Šebrle, Pačes atd.), někam vytratily.

Vyčíslitelný efekt akce je takový, že za rok 2010 přibylo přes 4 000 nových hráčů a letos přes 3 000. Je otázkou, zda by stejný počet nepřibyl i bez akce. A navíc to vždy bylo méně než předešlý rok. Zdá se tedy, že naděje vkládané do kampaně se zatím příliš nesplnily. Má menší podporu ze strany klubů a hřišť, nepříliš silný ohlas u veřejnosti. Někteří lidé se sice nechali zlákat k návštěvě hřiště, zkusili si odpálit míček, jenže u toho mnohdy zůstalo. Ale je skutečně nutné brát v úvahu celkovou společenskou situaci. Za časů krize a stagnace by se ČGF mohla marketingově roztrhat, a stejně by hráči golf nezačali hrát v masovějším měřítku.

Nechci být ve svém názoru kategorický, ale mám dojem, že energie akce se – i vzhledem k objektivním vnějším podmínkám – už vyčerpala. Dva roky přinesly určité výsledky, ale co by měly vlastně přinést ty další dva? Navíc akce „vyprovokovala“ další hřiště a areály k tomu, že nabízejí vlastní levné balíčky pro začátečníky, lekce zadarmo atd. Nevidím tedy moc důvodů, proč v kampani nadále pokračovat.

Je tu nicméně otázka, co má vlastně ČGF v tomto směru dělat dál. Má v tuto chvíli smysl dávat peníze ze společné kapsy na pouhou „propagaci“ golfu? Má se ČGF vůbec starat o to, aby hráčů přibývalo co možná nejvíce? A pokud akce skončí, má smysl ji nahradit něčím jiným, promyšlenějším? Odpovědi na tyto otázky by mohla najít i nová, v červnu ustavená Komise pro média a komunikaci ČGF. Jejích třináct odborníků je jistě docela masivní think-tank.

Osobně vidím v tuto chvíli cestu důležitou, kterou by měla ČGF jít. A to je cesta většího prosazování golfu do škol, především do středních a vysokých. ČGF by například mohla ze svých peněz zajistit školám tréninkové hodiny s profesionály nebo cvičiteli, měla by se školám v určitých perspektivních oblastech (Praha, střední Čechy a velké aglomerace) doslova vnucovat. Je to asi méně viditelné než bilboardy se Šebrlem a spol., ale je to něco, co má podle mne delší výdrž.

Andrej Halada, www.navzduchu.cz