ČPP – LEFT
ČPP – RIGHT
ČPP – TOP

Smrt a trest: kritika obou tour

12.05.2014 | Josef Káninský | publikováno v rubrice Novinky
A A A

 

Minuta ticha za kedíka Iana McGregora

Události rozdílného charakteru vyvolaly nesouhlasné reakce s postupem turnajových ředitelství velkých mužských akcí na obou stranách Atlantiku. Na portugalské Madeiře byla důvodem smrt caddieho, na půdě amerického státu Florida zavdalo příčinu odvolání trestu dvou ran.

 

Malý respekt

Už tak těžce zkoušený turnaj Madeira Islands Open s prvním kolem roztaženým do čtyř dnů a zkrácený na šestatřicet jamek dostal další ránu v neděli, kdy na poslední jamce druhého finálového kola zastihla smrt Iaina McGregora. Caddie ze Zimbabwe byl stižen infarktem a na jeho následky zemřel.

Když byla hra přerušena, Fin Mikko Ilonen, napsal na twitterový účet: “Okamžitě to zrušte! Mějte nějakou úctu, prosím.” Jeho názor nebyl vyslyšen. Aby bylo možné vyhlásit vítěze, rozdělit prize money a započítat body do žebříčků, pokračovalo se ve hře.

Turnaj dokončil i Skot Alastair Forsyth, pro nějž zesnulý v tu chvíli pracoval. K události došlo na devítce, poslední jamce, kterou na kopcovitém hřišti v nadmořské výšce přes 600 metrů absolvoval. “Každý byl v šoku. Když se něco takového stane před vašima očima, něco takového se vám nestane často,” řekl.

Jeho slovo možná mělo váhu, protože právě s ním konzultovali postup pořadatelé a po telefonu i ředitel European Tour George O´Grady. Forsyth přišel s názorem, že McGregor by si býval přál, aby se hrálo.

Členové startovního pole vyjádřili sympatie pozůstalým a po minutě ticha v klubovně hřiště Santo da Serra se vrátili k označeným místům, aby na ně znovu položili své míče. Ne všichni však byli s takovým řešením srozuměni. Podle nich si caddie, jenž předtím v pondělí slavil třiapadesáté narozeniny, zasloužil pietu v podobě ukončení turnaje.

“Nemohu uvěřit, že posílají hráče dokončit kolo, když někdo zemřel přímo na hřišti,” citovala média Švéda Joela Sjöholma. Francouz Jean-Baptiste Gonnet se přidal: “Nepochopím, že se na Madeiře hraje. To je neúcta. Jak se dá po deváté fairwayi jít?”

Nové pravidlo

Kontroverze ze Spojených států má čistě golfový původ. Justin Rose dostal po dohrání sobotního kola The Players Championship dvě trestné rány, protože jeho míč v roughu se pohnul předtím, než Angličan čipoval na osmnáctý green. V neděli ráno ředitelství turnaje s odvoláním na nová pravidlová ustanovení trest zrušili.

Jde o první křiklavý případ řešený podle nového pravidla, že golfista není trestán, pokud pohyb míče není rozeznán pouhým okem a je patrný pouze s pomocí vysoké technologie. Změna je čerstvá a přišla krátce poté, co byl potrestán Tiger Woods na PGA Championship na základě amatérského videozáznamu.

“Byl jsem připraven přijmout věci tak, jak byly rozhodnuty minulý večer,” řekl Rose v neděli a poukázal na to, že nevěděl nic o tom, že v jeho případě do hry vstoupilo nové pravidlo. “Bavíme se o z měně polohy o tloušťku vlasu, o jednom milimetru nebo o čtvrtině velikosti jednoho vroubku na míči.”

Videozáznam z citlivé kamery měl možnost prohlédnout si společně s rozhodčími asi padesátkrát. Posléze akceptoval, že jednu trestnou ránu inkasoval za samotný pohyb míče a druhou za to, že ho nevrátil do původní polohy. Druhá penalizace je absurdní, protože golfista by sotva rukou zvládl posunout balon o tak nepatrný kousek.

Proti tomu, že hráčova skórkarta zůstal v původní podobě, mají námitky jen pravidlové puristé. Nicméně převládl názor, že vše se mělo vyřešit ještě týž den.

.

Počet přečtení: 1 856
Komentáře

Zapoj se do diskuze

Jméno:
E-mail:
Váš příspěvek:

TOPlist
Mediaboard Square 300 Skanska
Square 300 Šípková 25. 9. – 8. 10. 2017