DRFG – left
DRFG – right
DRFG – top

Alan Babický: Náprava křivd na golfistovi českém – díl čtvrtý

08.01.2018 | Alan Babický - Ingolf | publikováno v rubrice Novinky
A A A

MalyAleNas2-250x188Golf a marketing
Čtvrtý díl zábavně přemýšlivého cyklu Alana Babického 

Základní zaklínadlo v českém golfovém marketingu – přesněji jeho náhražka – už po léta je: „potřebujeme někoho, jako byl Jan Kodeš v tenise“. Možná ano, možná ne, máme Kláru Spilkovou, ale nic se dramaticky v popularitě golfu nezměnilo. Každopádně golfový Kodeš (Wimbledon je mejdžr) je ještě pořád dost v nedohlednu a tak českému golfu nezbude než se trochu ponořit do aktivního marketingu vlastního produktu, značek a služeb. Když Martina Sáblíková vyhrála vše, co mohla, začal každý druhý Čech rychlobruslit? Na kolech už dlouho žádného Kodeše nemáme a přitom za kola a cyklistiku utrácí náš národ v přepočtu na hlavu víc než za golf. Florbal nemá žádného Kodeše a přesto je ho všude plno. Český fotbal je už léta jedna velká ostuda na hřišti i mimo něj a nemá dramatický problém se sponzory. Dětský a juniorský hokej je dražší než golf a přesto počet malých hokejistů stoupá a golfistů klesá. Není to snadné, ale dokud nevyčerpá golf všechny marketingové možnosti, musíme předpokládat, že chyba je na naší straně.

PR a marketing je specifický obor jako každý jiný a i v něm jsou odborníci, zkušenosti, know how, postupy, intuice a další dovednosti. Odborník se pozná např. podle toho, že marketingové materiály nehodnotí podle toho, jak se jemu osobně líbí, ale jako jsou vhodné (líbivé, čitelné, odborně relevantní) pro oslovovanou cílovou skupinu. Marketing je radlice, kterou prorážíte bariéry, kultivujete trh, aby chtěl to, co vy nabízíte, bouráte bariéry a vytváříte pocit sounáležitosti skrze image.

Na chvíli pomiňme, že většina Čechů, kromě toho, že každý je muzikant, fotbalový trenér a v době MS v hokeji i vlastenec, si myslí, že marketingu – a tomu především – rozumí výborně. A nebo, že na marketingu přece nic není, barvičky, hesla, reklama a nebo třeba dozor nad eventy… A to si myslí jak podnikatelé tak i docela dost korporátníků. A další výborná místní laická teorie je, že marketing budeme dělat, až si na něj vyděláme…-)) Aneb přesně obráceně, než se učí ve škole. PR a marketing totiž musí vzdělávat golfovou veřejnost o tom, co je správné a nesprávné a budovat tak informovanost v oboru a snad i lepší zítřky a komunikovat s veřejností negolfovou a hladit škody, které napáchala socialistická historie a neodborná média v posledních 20 letech. Prostě propagace golfu jako takového, jeho krás a benefitů, bez konkrétního místa provozování a jiného apelu. Prostě image kampaň. Aby golf byl zase módní a tentokrát snad i sexy (běžný marketingový termín).

ČGF a PGA, tedy dva vrcholné orgány by měly do marketingu napřímit takřka veškeré úsilí s cílem zbourat bariéry, kvůli kterým se golf již dále nerozšiřuje nad rámec současného rozsahu aktivních hráčů a sociálních skupin, které se prakticky vyprodaly. Nemají to ale vůbec snadné. U volených funkcí s ohledem na své jiné kariéry ani zvolení funkcionáři nic o marketingu vědět nemusí. Ale jak to udělat, když oba orgány mají většinu lidí volených? Federace začala před pár lety pod volenými funkcemi budovat profesionální aparát, ale na marketing se stále ještě jaksi úplně nedostalo. A když už skoro, tak dáme na marketing někoho mladého, marketing zvládne přeci každý, hlavně ať je ten marketing levný… PGAC je na to s aktivním odborným marketingem ještě o něco hůř i když se dá říci, že určitou práci v popularizaci golfu v určitých segmentech společnosti pár let plnila česká profitúra.

Pokud mluvíme o marketingu v českém golfu musíme zmínit projekt 100 000 golfistů. Projekt 100 000 golfistů je dnes už takřka doslova legendární červený hadr pro spoustu lidí v českém golfu. Bez emocí je ovšem nutno uvést, že čím více o projektu víte, a rozumíte marketingu, tím více červená „přechází v zelenou“. Marketingový projekt byl zacílen na lidi vně existujících golfistů. Ideově zcela správně a takřka v perfektní dobu – těsně před tím, než se příliv nových golfistů zastavil. Ona číslovka znamenala cílový počet golfistů, který se bude snažit kampaň dosáhnout, fajn to je cíl, ten se může či nemusí komunikovat navenek. Ve smyslu, že dalších necelých 50 000 lidí přijde do jednotlivých areálů ozkusit golf a stane se aktivními hráči. Projekt centralizované reklamně-edukační kampaně řízené a do značné míry financované federací vyžadoval, řečeno marketingovou hantýrkou, především „zajištění dostatečného počtu distribučních míst“ a zde byl první a největší kámen úrazu. Kluby (rozuměj ale areály) neposkytly projektu takovou vehementní podporu, jak by každý odborník očekával. Pamatujete z minulých zamyšlení, kde končí moc federace a začíná zahrádka majitele areálu?

Ok, projekt měl i další mouchy – typu špatný positioning reklamního spotu – starý muž, milionové dědictví a další atributy a klišé, které měly být spotem zbourány a nikoliv podporovány.
Bariéry kolem českého golfu jsou vysoké a nebude snadné je zbourat:

  • Golf je drahý
  • Golf není sport, protože se u něj neběhá
  • V golfu není žádný adrenalin
  • Golf je pro staré
  • Abys mohl hrát golf, potřebuješ členství v klubu
  • Na golf potřebuješ strašně moc času

Každý podnikatelský subjekt, pokud o něm či jeho produktu nebo o jeho „branži“ začnou média psát nesmysly, si najme profíky na PR a nebo přímo na krizovou komunikaci. Oba české orgány v tomto ohledu zaspaly dobu, hodně, hluboko.

Média znova a znova přidávala cihlu k cihle výše zmíněných bariér nepřímo i přímo. Každý lifestylový časopis sype golfu do otevřených ran další a další sůl, protože si znovu a znovu vybírá a prezentuje věci, které naprosto zkreslují obyčejnou každodenní realitu golfu. Jako kdybyste popularizovali sjezdové lyžování a do článku dali, že musíte mít nejdražší carvingové lyže, trenéra na celý den, navoskováno a zažehleno, kolik stojí permice v Kitzbuhelu a jak vaše oteplovačky musí mít tolik a tolik mm vodního sloupce, jinak jste totální lůzr a nezajezdíte si. Pamatuji si jak mě v 90. letech vytáčelo, jak se každý novinář při rozhovorech ptal na tričko s límečkem (a na cenu holí a jestli členství na Karlštejně fakt stojí 240 tisíc). A já vždycky odpovídal, hele na kolo se každý bez ohledu na figuru taky oblékne do strečových kraťasů a trička a neptá se, na lyžích taky nikdo „tak nějak automaticky“ nejezdí v džínách a hubertusu atd…

Další medvědí službu udělal a občas ještě dělá českému golfu bulvár. A tak mnoho let platilo, že Jirka Bartoška, Marek Eben a Jirka Korn jsou nejen nejznámější čeští golfisté, ale že jsou i vynikající golfisté… (všichni jsou mí blízcí přátelé a mají můj ohromný respekt ve svých profesích- pozn.aut.). Bulvár dodnes strašně rád obyčejným čtenářům prezentuje, jak se na golfu sešli „bohatí podnikatelé, sexy modelky, VIP, kluci z NHL a další prominenti“… O míře demence formy i obsahu této informace svědčí mj. i to, že bulvární autoři (většinou autorky) takřka výhradně psaly „na grýnu“… nikoliv na golfu. O míře „negativity dopadu“ takovéto informace se netřeba rozepisovat.

A třetí katastrofická nit v komunikaci golfu minulých 20 let je neustálé prezentování golfu jako „tradičního“ (rozuměj starého) sportu. Moderátor s bekovkou na hlavě, s koňakem a doutníkem, třímající v paži kožený toulec s hikoriovým vercajkem je marketingová sebevražda. Světový trend je od poloviny 90.let zcela obrácený… Golf je prezentován sexy, davy, řev, bigbít, nádherné pestré oblečení a další důležité detaily… Schválně si pusťte úvodní klip na první verzi počítačové hry Tiger Woods od EA Sports z roku snad 2000 – v té samé době u nás golf prezentoval v TV další známý zpěvák takřka šeptem, sedíc v koženém křesle u krbu, v tričku s jelenem a kostkovaných pumpkách…

Tyto tři nitky utkaly provaz, na kterém se golf u nás může snadno marketingově zardousit.

Třeba české vedení jednoho jiného „amerického“ sportu dostalo před lety málem cenu za svou několikavrstvou reklamní kampaň od Asociace komunikačních agentur. Prostě federace vzala peníze a 3 roky bušila do lidí v několika vrstvách a komunikovala pozitiva svého sportu, bourala bariéry a měla na to i ambasadora. Kluby pod tím vším otevřely dveře náborům a první rok děti nic neplatily.
Roky běží, v okamžiku příchodu golfu na olympiádu byl jeden z ideálních momentů se do toho pustit… Letos do toho opět vletí Tiger Woods, jehož mediální síla i u nás je ohromná. Sami hráči říkají, že z pěti ferrari v jejich garáži patří 4 Tigerovi. Další historický moment, kdy má český golf šanci na mediální restart.

A ještě dvě věci na závěr.

Začarovaný trojúhelník značka hráče – popularita – podpora partnera se u nás hned tak bohužel rozseknout nepodaří. Golf prostě není dost populární.

Marketingové partnerství s hráčem nebo týmem se standardně opírá o to, že partner (nepřesně řečeno sponzor) očekává jednak profilaci své značky v např. golf sledující komunitě a také, že mu samotná popularita sportu, či sportovce přinese nějaké expozé navíc. Sledovanost našich golfových nejlepších, hvězd chcete-li, je u negolfových médií, která jsou pro marketingového partnera často jediná důležitá, minimální až žádná. Marketingový partner se tak v případě podpory českého golfisty stává spíše tzv. mecenášem (věnuje peníze bez očekávání ničeho než podpory samotného účelu). A tak se místním manažerům golfistů nedaří a nedaří sehnat dostatek marketingových peněz. Většina smluv a spoluprací má nějaký „háček“, českou cestu, ryzí fandovství, kamarádství či cokoliv jiného, jen ne opravdové marketingové opodstatnění. Kdyby si totiž marketingový partner své marketingové fondy vzal a dal je třeba do médií napřímo, udělá s nimi větší „haló“ než když dá je komukoliv v českém golfu. A to nemluvím třeba o tom, že by je dal do jiného sportu, který je tak sledovaný, že ono podstatné sekundární PR generuje. Poslední dobou máme docela dost vítězů na světové úrovni a olympiádě v tzv. menšinových, či méně „medializovaných“ sportech. Kanoistika, judo apod… ani tyto hvězdy neseženou partnery snadno. Protože se o jejich sportu, stejně jako o golfu, prostě u nás nepíše a nevysílá.

A když přišla řeč na manažery v golfu. České pojetí se opět liší od zbytku světa. Manažer hráče, je zaměstnanec hráče, je hráčem placen měsíčním fixem a často procenty z hráčových výher. Za to mu vyřizuje především logistiku, časové plány, novináře, smlouvy s dalšími členy realizačního týmu a jejich vyplácení, daně, účetnictví atd. Pokud je manažer například bývalý hráč či odborník, diskutuje s ním hráč i odborné věci kolem vhodnosti turnaje (hřiště), statistiky hry, pokyny kouče apod. Pokud se objeví marketingový partner je to pro hráče i manažera přivydělání. Žádný manažer ve světovém golfu není povinen ani požadován, aby hráčovi zajistil z příspěvků partnerů náklady na sezónu. Odpověď by totiž zněla: hraj lépe a peníze si vyhraj, ode mě si za ně koupíš to, že se nemusíš o nic starat. Model, kdy manažer či tým vlastní hráče, kterému platí plat, je asi funkční v jiných odvětvích, vím, že třeba v motokrosu, platíval v populární hudbě před 15 lety, ale neplatí v golfu. Peníze, které hráč vyhraje, jsou příjmem celé realizační skupiny, hráč je šéf a ostatní jsou jeho zaměstnanci.

.A

Babicky1001

Alan Babický

.

.

.

.

f.

Náprava křivd na golfistovi českém:
Díl první – Malej, ale náš
Díl druhý – Amatér na plný úvazek aneb sbírka dvousečných mečů
Díl třetí – Profesionál, tělocvikář a to všechno okolo

.


Ing. Alan Babický, MBA je představitelem servisní a poradenské společnosti Ingolf. V minulosti působil jako ředitel marketingu společnosti Pepsi Cola. V Česku a v Číně pořádal akce GolfWeek, během kterých představil Ernie Else, trenéra Tigera Woodse Hanky Haneyho, Darrena Clarka, Alexe Čejku, Kláru Spilkovou.
V letech 1999 až 2016 působil jako golfový komentátor a analytik české verze Eurosportu.
V letech 2007-2009 působil jako šéftrenér juniorské golfové reprezentace Slovenské republiky. Je spoluautor konceptu a organizátor Mezinárodního mistrovství České republiky středoškolských družstev – PB Středoškolského poháru.
Publikoval více než 300 výukových, odborných i populárně naučných golfových článků doma i v zahraničí. Přeložil 14 titulů odborné golfové literatury včetně dvou vydání Velké golfové encyklopedie golfu, USGA Manuálu pro normování hřišť pro Českou golfovou federaci a také Malé červené knížky Harveye Pennicka. Babický je autorem designu hřiště Barbora Golf Resort v Teplicích.
Je členem české PGA se statutem Head Pro.

.

Počet přečtení: 1 579
Komentáře
  • Radim napsal:

    Jeste pro ilustraci, kdyz jsem se ptal, co stoji zelena karta v Rakousku pro meho prvnacka, tak mi bylo nabidnuto 200 Eur. Jsou v tom nejake lekce s trenerem plus zkouska na hristi, ale timto odfiltrovali 95% vsech zajemcu a zbyla jen vyssi trida.

  • Lucie napsal:

    V ČR chybí veřejné hřiště za lidovou cenu. Tři roky jsem hrála na veřejném hristi protože jsem jako VŠ student neměla 500 na fee a už vůbec ne 2500 na zelenou kartu. Když jsem něco nasetrila a chtěla si zahrát na lepším hřišti musela jsem prosit obsluhu a vysvětlovat že sice kartu nemám člen nikde nejsem ale hraju lépe než lidé co si říkají golfisti jen proto že si koupili kartu a členství a jednou za měsíc vyrazí na hřiště a tam to kopou po zemi. Dnes mám tři děti, golf hraju 15let a nic se nezměnilo. Stále jsou na našem veřejném hřišti golfisti kteří chodí jen knam protože je pro ně golf na ostatních hřištích drahý vzhledem k času který na něm stráví. Všechny mé děti golf hrají když chci jet s manželem a třemi dětmi o víkendu si zahrát méně než 2000 se nedostaneme, kdybych chtěla každý víkend… Nemožné. To není o marketingu přístup CGF a ceskych Hřišť by se musel o 280 stupňů otočit. Děti a studenti členů by měli hrát zadarmo, dětské tréninky minimálně jednou v týdnu zadarmo nebo minimální poplatek… A na tom stavět mládež je v každém sportu základ.

  • Lucie napsal:

    V ČR chybí veřejné menší hřiště, tři roky jsem hrála na veřejném hřišti protože jsem neměla peníze dát za hru 500kc a víc za fee na jiném hřišti, jako vysokoškolák už vůbec ne 2500 na zelenou kartu, když jsem něco ušetřila a chtěla jsem si zahrát na pěkném hřišti musela jsem se doprovází hry

  • Víťa napsal:

    Dobrý den!Velmi pozorně jsem si přečetl tento článek. Je zajímavý, ale trošku mi chybí, jelikož se jedná o ” část zábavně přemýšlivého cyklu”, nějaký nápad, jak z toho začarovaného kruhu ven! Možná bude vše následovat v dalším pokračování?:-) Je mi moc líto, že je golf tak nepopulární! Myslím, že se jedná o ideální volnočasovou aktivitu pro všechny věkové kategorie a pohlaví a s florbalem (sport v hale hraný plastovou holí, plastovým děravým míčem a prostorem obehnaným plastovými mantinely :-( ) se nedá absolutně srovnávat!Chůze ( ne ledabylé ploužení se po louce )v přírodě na čerstvém vzduchu, je asi nejzdravější pohyb. Z pohledu rekreačního hráče si dovolím tvrdit, že největším problémem nezájmu o hru je čas, špatná pověst a finance. Přesně v tomto pořadí! Možná bych ještě přidal složitost pravidel, což ale není problém úplných začátečníků, kteří nejdřív překonávají tu hlavní potíž, jak zvládnout golfový švih. Osobně bych se ale přimlouval za to, aby se pravidla měnila jen minimálně a hodně citlivě! Je to totiž jedna z věcí, která mě na golfu fascinuje – vše je vymyšleno do detailu a hlavně prověřeno staletími, včetně hendikepového systému.Moc se nikde nemluví o tom, jak velkou práci na popularizaci golfu vykonávají řadoví rekreační golfisté ve svém okolí. Rodina, přátelé, kolegové jsou mnohokrát nadšení a zároveň mile překvapení, když si golf zkusí, ale jen málokdo z výše uvedených důvodů, začne hrát doopravdy. Možná, že to vypovídá o tom, že je u nás golfový boom minulostí a že ani propracovaný profesionální marketing nic nezmůže? Snad jediná cesta ze slepé uličky jsou děti, ale jak je v dnešní virtuální době zaujmout? Také úspěch našich sportovců bych rozhodně nepodceňoval. Vždyť rychlobruslit je u nás prakticky nemožné, kdežto golf se dá hrát skoro celý rok, hřišť je u nás už solidní počet a nikdo nemusí čekat, až se postaví hala, která bude stát miliardu a bude stejně jediná v republice.

  • Radim napsal:

    Jen pro srovnani v Rakousku jsou treninky pro deti jednou do tydne zdarma, za 10 Eur si pak muzete priplatit PRO na extra hodinu. Nicmene i tady je to sport pro movitejsi. Clenstvi v klubu pro jednoho rodice s detmi vyjde na 700 Eur na rok a zdaleka ne kazde hriste ma takovou nabidku. Napr v Poysdorfu na cesko-rakouskych hranicich stoji 2000 Eur – to normalni ceska rodina nema.

  • František napsal:

    K bodu 3 ještě doplnění – ano, jsou rodinná fee, rodinná členství apod. Problém ale je v tom, že dochází k nežádoucí interakci mezi skupinami hráčů, které jsou zcela odlišné. Děti jsou hlučné, divoké, zdržují, neumí to. Potřebují během kola jíst, pít, čůrat. 18 je pro ně moc dlouhá. Navíc u většiny hrišť má člověk pocit, že designér cílil na turnajové hráče a ne na rekreanty.
    Kolik máme vlastně malých akademií, 6-9 jamková hřiště, která jsou hrátká, hratelná. V rozumném stavu greenů a fairwaií, bez hledání. Mohou být třeba s upravenými pravidly, drop zónami apod.

  • František napsal:

    Velmi rád si čtu tato zamyšlení. mlouvám se, ale reagovat budu jen stručně – v bodech. Předem sorry za překlepy a chyby.
    1. Články jsou dobré, obsah místy provokativní, člověk by očekával 50-10 příspěvků v diskuzi. Ale ony většinou žádné :-(. To odráží i stav golfových médií,která buď prezentují prefabrikovaný obsah ze zahr. zdrojů (vybavení, trénink, PGA Tour), nebo jsou omezena na prosté zprávy. Úvahy, komentáře, zamyšlení, testy apod. zcela chybí nebo jsou na slabé úrovni.
    2. Prošel jsem cestou od začáečníka nadšence, přes rekreačního turnajového hráče, hráče na firemních turnajích a skončil jako rodič. Zkušenost je jediná – problémem v golfu je ČAS a KLID. Pokud nemáte čas a klid, tak si hru neužijete a nemá cenu ji absolvovat. Totéž platí i o tréninku. A bez tréninku není zlepšování. Jsteli zaměstnanec, tak na golf máte šanci o víkendech. Jste-l zaměstnanec a rodič, jste bez šance. Zde je odpověď na to, proč je (nebo spíš byla) pozvánka na firemní turnaj v pracovní době ceněna zlatem. Také odpověď na to, proč většina hráčů zmizí ihned po turnaji (čekají na ně povinnosti, děti, maily apod.)
    3. Marketing a růst – 2 cílové skupiny – starší s odrostlými dětmi a časem, skoro až důchodci. Rodiče s dětmi – pokud mi golfový resort nabídne možnost strávit den s dětmi za rozumné peníze, tak to bude klíčový prvek a přístup ke golfu se diametrálně změní.

  • Zapoj se do diskuze

    Jméno:
    E-mail:
    Váš příspěvek:

    TOPlist
    Square 300 Šípková 25. 9. – 8. 10. 2017